A triglicerid, a vérzsírok egyik fajtája, amelyet általában a koleszterinszint mellett mérnek, még kockázatosabb a nőknél, mint a férfiaknál.

Ráadásul sok nőt fenyeget a magas koleszterinszint, és ezt nem veszik észre. A 20 év feletti nők körülbelül 45 százalékának összkoleszterinszintje 200 mg/dl vagy magasabb, ami emelkedettnek számít. Ez azért probléma, mert esetükben a koleszterinszint meglehetősen ingadozhat a menopauza után, az életkor előrehaladtával pedig növekszik, így nagyobb a szívbetegségek és a stroke kockázata.

De mi is az a koleszterin?

A koleszterin egy viaszszerű anyag, amely a szervezet minden sejtjében megtalálható - vagy a szervezet állítja elő, vagy az élelmiszerekből szívódik fel. A szervezetnek koleszterinre van szüksége ahhoz, hogy olyan fontos szteroid hormonokat állítson elő, mint például az ösztrogén, a progeszteron és a D-vitamin. A májban epesavak előállítására is használják, melyek felszívják a zsírt az emésztés során.

Tehát szükség van némi koleszterinre, de a rossz koleszterin nélkülözhető. A véráramban lévő felesleges rossz koleszterin lerakódhat a szervezet artériáiba. Ezeket a lerakódásokat plakknak nevezik, és érelmeszesedést vagy az artériák megkeményedését eredményezik. Ez a szívroham, szélütés és egyéb érrendszeri problémák fő oka.

A teljes koleszterinszint a véráramban keringő teljes koleszterin mennyiségének mértéke, amely több összetevőből áll:

  • LDL-koleszterin: alacsony sűrűségű lipoprotein, amit „rossz” koleszterinnek neveznek. Közvetlenül hozzájárul a plakk felhalmozódásához az artériákban. A nagyon alacsony sűrűségű lipoprotein vagy VLDL-koleszterin egy másik típus, amely az LDL előfutára.
  • HDL-koleszterin: nagy sűrűségű lipoprotein. Optimális szinten (körülbelül 50 mg/dl) segíthet a szervezetnek „megszabadulni” az LDL-koleszterintől.

Mit kell tudni a trigliceridekről?

A koleszterin mellett a trigliceridek egy másik fajta zsír, amely a véráramban található. A nőknek erre különös figyelmet kell fordítaniuk, mivel a trigliceridek magas szintje még a szívbetegség nagyobb kockázatát jelzi előre.

koleszterin triglicerid menopauza
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Ha a szükségesnél több kalóriát visz be, a szervezet a felesleges kalóriákat trigliceridekké alakítja, amelyek aztán a zsírsejtekben raktározódnak. A triglicerideket a szervezet energiaforrásként használja, de a túlzott trigliceridszinttel rendelkező embereknél nagyobb az egészségi problémák, köztük a szív- és érrendszeri betegségek kockázata. A sok alkoholfogyasztás és az egyszerű szénhidrátokat (cukros és keményítőtartalmú ételek), telített zsírokat és transzzsírokat tartalmazó ételek fogyasztása hozzájárul a magas trigliceridszinthez. A magas szintet olyan egészségi állapotok is okozhatják, mint a cukorbetegség, a pajzsmirigy alulműködése, az elhízás, a policisztás petefészek-szindróma vagy a vesebetegség.

A trigliceridek a véráramban is keringenek olyan részecskéken, amelyek hozzájárulhatnak a plakk-képződéshez. Sok magas trigliceridszinttel rendelkező embernek más kockázati tényezői is vannak, beleértve a magas LDL-szintet vagy az alacsony HDL-szintet, vagy a kóros vércukorszintet. Genetikai vizsgálatok is kimutattak bizonyos összefüggést a trigliceridek és a szív- és érrendszeri betegségek között.

Miért hat másképp a koleszterin a nőkre?

Általában a nők HDL-koleszterinszintje magasabb, mint a férfiaké, mivel az ösztrogén női nemi hormon növeli ezt a jó koleszterint. De mint sok minden más, a menopauza idején ez is megváltozik - az össz- és LDL-koleszterinszint emelkedik, a HDL-koleszterin pedig csökken. Ez az oka annak, hogy azok a nők, akiknek kedvező volt a koleszterinszintjük a fogamzóképes korukban, később életük során emelkedett koleszterinszintet tapasztalhatnak. Természetesen a genetika és az életmódbeli tényezők is nagy szerepet játszhatnak.

Hogyan csökkentheti a koleszterinszintet?

A magas koleszterinszintje csökkentésének számos módja van, beleértve a gyógyszeres kezelést, a szívbarát értendet, a fizikai aktivitást, a dohányzásról való leszokást és a mértékletes alkoholfogyasztást.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.