Az alvásproblémák gyakoriak a terhesség időszakában. A növekvő has, a rekeszizomra nehezedő nyomás, a gyakori vizeletürítés, a gastrooesophagealis reflux betegség és a nyugtalan láb szindróma csak néhány példa a megfelelő minőségű és mennyiségű alvást akadályozó tényezők közül.

A változások már az első trimeszterben megkezdődhetnek, amikor a nők a normálisnál álmosabbnak érzik magukat a progeszteron, a petefészkek és a placenta által a terhesség alatt előidézett hormon emelkedése miatt. A második trimeszter gyakran hoz némi megkönnyebbülést, de a harmadik trimeszterben már nagyon nehéz lehet megtalálni a kényelmes alvási pozitúrát. Ebben a szakaszban a magas ösztrogénszint miatt egyes nőknél nátha is kialakulhat, ami összefüggésbe hozható horkolással és obstruktív alvási apnoével.

Hogyan befolyásolja az alváshiány a terhességet?

Az alváshiány nemcsak kellemetlen állapot. A legújabb kutatások szerint azoknál a nőknél, akik a terhesség alatt nem alszanak eleget, nagyobb a terhességi szövődmények kialakulásának a kockázata, beleértve:

  • preeklampszia vagy magas vérnyomás
  • gesztációs cukorbetegség
  • hosszabb munka és gyakoribb a császármetszés, különösen azoknál a nőknél, akik kevesebb, mint hat órát alszanak naponta.

Nyugtalan láb szindróma és terhesség

A nyugtalan láb szindróma, vagyis a kontrollálatlan késztetés a lábak nyugalmi állapotban történő mozgatására, általában este, a lefekvést követően jelentkezik. Inkább az idősebb életkorban jellemző, de ez a terhesség alatti álmatlanság egyik leggyakoribb oka is. Összefügghet a vérszegénységgel, amely gyakori a terhes nőknél. A vérszegénység kezelésével ez a szindróma is orvosolható.

terhesseg_varandossag_alvas
Forrás: pixabay.com

Hogyan biztosítható az elegendő pihenés?

A baba megszületése után valószínűleg rengeteg álmatlan éjszakája lesz, ezért fontos, hogy aludjon eleget, amíg tud. A rendszeres alvási problémák esetén hasznos lehet az életmód megváltoztatása (például olvasás a TV-nézés helyett), valamint az orvosával történő konzultáció. A várandós nőknek nem szabad lebecsülniük a stressz alvásra gyakorolt ​​hatását sem, ezért fontos, hogy rendszeresen alkalmazzanak valamilyen stresszcsökkentő technikát (például mindfulness meditáció).

Forrás: https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/staying-healthy-during-pregnancy/get-a-good-nights-sleep-during-pregnancy
Borítókép forrása: pixabay.com