Időszakonként érezhetjük magunkat olyan energikusnak, hogy azt érezzük, kilépünk a testünkből és lehagyjuk azt.

Ennek ellentétje is eluralkodhat rajtunk. Főleg tavasszal szoktuk azt érezni, hogy a fáradtság súlya ólomként nehezedik ránk. Nemcsak a szemhéjunkra, de egész testünkre. Amikor a természet épp kezd éledezni, mi akkor érezhetjük úgy magunkat, mintha az életerő épp elhagyna. Az őszi fáradtság tünetei hasonlóak. A korai sötétedés és a jellemzően kevesebb fény arra késztet, hogy otthonunkba húzódjunk, meleget csináljunk magunk körül. A hideg évszakban nemcsak a természet csendesedik le, de mi is hasonlóan teszünk.

A fáradtság érzése eluralkodhat rajtunk akár akkor is, amikor a munkahelyünkön vagyunk. Ilyenkor irigykedünk csak igazán a mediterrán országokra, ahol a délutáni szieszta fogalma alapvető és betartandó. Hétvégente nagyobb lehetőségünk van a pihenésre, sőt azt szinte meg is követeli a szervezetünk. A közös ebéd eltöltése után jó érzés kicsit lepihenni.

Az álmosság oka

Az ebéd utáni álmosság azonban nemcsak hétvégén, hanem akár a munkahelyen is jelentkezhet. A mellékvese által termelt kortizol nevű hormon felelős azért, hogy felébredjünk, ébren maradjunk, de ahogy teli az idő, annak mértéke úgy csökken. Dél környékén elfogyasztjuk az ebédünket, megemeljük a vércukorszintünket és ez álmossággal jár.

A délutáni szundi

Hétvégente megengedhetjük magunknak az ebéd utáni szundikálás kiváltságát, ám a munkahelyen ezt nem. Pedig milyen jó lenne, hiszen számos pozitívuma van. Az ebéd utáni pihenés olyan jó hatással van a szervezetre, hogy a szívbetegségek kialakulását is csökkenti, de a cukorbetegség, a stroke kockázatát is mérsékelni lehet. Aki fogyókúrába kezd és azt gondolja, hogy az ebéd utáni alvással épp a hízást segíti, az nagyon téved. A délutáni szunyókálás pontosan segíti a fogyókúrát, emellett pedig a szellemi képességünkre is jó hatással van. Egy kis alvás után eredményesebbek lehetünk a munkában, növeli az éberséget.

Akkor működik jól, ha…

Ha a reggeli ébredés és az esti elalvás felezőpontjához illesztjük a délutáni sziesztát. Ebben az esetben nem megy a minőségi éjszakai alvás rovására a délutáni szunya. Ezenkívül akkor pihentető a szundikálás és akkor leszünk produktívak, kipihentek, ha éppen annyit alszunk, amikor még nem következik be a mélyalvás fázisa. Ez jelenthet akárcsak 10 percet, mégis pihenten ébredhetünk fel. Arra törekedjünk, hogy az alvás ne haladja meg a 45 percet. Akár állítsunk be ébresztőórát is annak érdekében, hogy az alvás elérje a pihentető, frissítő hatását.

Kép forrása: Pixabay.com