Míg egyes idősebb felnőttek alvása nem változik jelentős mértékben, mások kevesebb alvásról és rosszabb alvásminőségről panaszkodnak.

Az idősek rossz alvásminősége összefüggésbe hozható az öregedéssel gyakran együtt járó életmódbeli változásokkal. Például a nyugdíjba vonulás kevesebb otthonon kívüli munkához, esetleg több szunyókáláshoz és kevésbé strukturált alvási rendhez vezet. Más jelentős változások az életben, mint például a függetlenség elvesztése és a társadalmi elszigeteltség, növelhetik a stresszt és a szorongást, ami szintén hozzájárulhat az alvásproblémákhoz. A szakértők számos gyakori alvászavart találtak idősebb felnőtteknél, melyek a következők:

Változó alvási ütemterv

Ahogy az emberek öregszenek, a test cirkadián ritmusa az időben előre tolódik. Ezt az eltolódást „fázis előrelépésnek” nevezik. Számos idős felnőtt ezt úgy éli meg, hogy hamarabb elfárad, reggel pedig korábban ébred.

időskori alvás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Éjszakai ébredés

A kutatások azt is kimutatták, hogy az életkor előrehaladtával az emberek gyakran tapasztalnak változásokat az alvási ritmusukban. Az idősebb felnőttek több időt töltenek az alvás korábbi, könnyebb szakaszaiban, és kevesebb időt a későbbi, mélyebb szakaszokban. Ezek az eltolódások hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az idősek gyakrabban ébredjenek fel éjszaka, és „töredezettebb”, kevésbé pihentető alvásuk legyen.

Nappali szunyókálás

A szakemberek becslései szerint az idősebb felnőttek körülbelül 25 százaléka szunyókál, míg a fiatalabbak körülbelül csak 8 százaléka. Míg egyes szakértők szerint a rövid nappali szunyókálás előnyös lehet, sokan egyetértenek abban, hogy a hosszabb szunyókálás és a késő délutáni szunyókálás megnehezítheti az elalvást, és éjszakai alvászavarokhoz vezethet.

Hosszabb alkalmazkodás az alvási ütemterv változásaihoz

A szervezet cirkadián ritmusának szabályozásában bekövetkezett változások megnehezítik az idős emberek számára, hogy alkalmazkodjanak az alvási ütemtervükben bekövetkező hirtelen változásokhoz, például az óraátállítások idején.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.