Sokan megtapasztalhattuk már az alvásmegvonás valamilyen változatát – például egy egész éjszakai ébrenlétet egy feladat befejezésére.

Másnap álmosnak, fáradtnak és ingerlékenynek érezzük magunkat. De mi történik, ha több napig nem alszunk?

Az alvás - annak ellenére, hogy az emberek és más állatok körében fontos élettani funkció - továbbra is rejtély marad a tudósok számára. Bár a szakemberek nem tudják pontosan, miért alakult ki az alvás, azt feltételezik, hogy az agyműködésben, a memória megszilárdításában és az anyagcserében játszott szerepe a fajok közötti megőrzéséhez vezetett.

Életünk körülbelül egyharmadát alvással töltjük, és tudjuk, hogy az alvás nélkülözhetetlen. A koordináció és a józan ítélőképesség elvesztése egyetlen álmatlan éjszaka után hasonló ahhoz, amit egy olyan személynél tapasztaltak, akinek a véralkoholszintje 0,10 százalék. Ahogy „gyűlnek” az álmatlan éjszakák, egyre furcsább tüneteket mutatunk.

24 óra alváshiány

Egyetlen éjszakai kialvatlanság fáradtságot, remegést, ingerlékenységet és koordinációs zavart okozhat. Ez az enyhe alvásmegvonás csökkenti a véráramlást és az anyagcserét az agy prefrontális kéregében (amely felelős a magasabb szintű érvelésért, mint például a figyelem, a problémamegoldás és a döntéshozatal). Szaglásunk is ehhez a régióhoz kapcsolódik - 24 órás ébrenlét után az emberek nehezen tudnak különbséget tenni az olyan gyakori szagok között, mint a pizza, az ananász és a fű.

alváshiány
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

48 óra alváshiány

Két nap alvás nélkül a szervezet az alvászavar fizikai tüneteit kezdi tapasztalni. Az immunrendszerre is hatással van: a természetes gyilkos sejtek (amelyek a daganatok és vírusok elleni küzdelemért felelősek) 37 százalékkal csökkennek már 48 órás ébrenlét után. Vizuális hallucinációk is előfordulhatnak – a hosszan tartó ébrenlét hatására a képek helytelenül alakulnak ki a retinánkon.

72 óra alváshiány

Ezen a ponton a testünk elkezdi keresni a módját, hogy öntudatlanságba kényszerítsen. A mikroalvás önkéntelen elalvás, amely 1 és 30 másodpercig tart. Gyakran észre sem vesszük, de veszélyesek is lehetnek, például vezetés közben.

96 óránál több alváshiány

Ebben a szakaszban pszichózisra emlékeztető állapotba kerülhetünk. Tévképzeteket élhetünk át. Az érintés elképzelt hangjai és érzései bekúsznak a tudatunkba. Eltávolodottnak érezhetjük magunkat önmagunktól és másoktól - ezt az állapotot deperszonalizációnak nevezik. Ebben a szakaszban már nem tudjuk helyesen értelmezni a valóságot.

Az alvásmegvonás megöl?

Bár az enyhe alvásmegvonás nem öl meg, egészségre káros hatással lehet, hiszen az alvás számos rendszerben szerepet játszik a szervezetben. Az álmatlanság, az obstruktív alvási apnoe és az éjszakai műszakos munka az alváshiány gyakori okai, és összefüggésbe hozhatók a szívbetegségek, a magas vérnyomás, a 2-es típusú cukorbetegség, az elhízás és az Alzheimer-kór nagyobb kockázatával. Szerencsére a súlyosan alváshiányos emberek egy jó éjszakai pihenéssel teljesen felépülhetnek ezekből a tünetekből.

Forrás: https://www.discovermagazine.com/health/what-happens-when-we-go-without-sleep?
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan kezelhető a cellulit?

A narancsbőr kialakulása gyakorlatilag elkerülhetetlennek tűnik – a testalkattól függetlenül. De mi is az a cellulit? Ez ugyanaz, mint a zsír?