A dohányosoknak nem csak a tüdőrák kockázata és a fogak sárgulása miatt kell aggódniuk...

 

A nikotin egy erősen addiktív vegyszer, amely a dohánynövényben található. A függőség fizikai, vagyis a rendszeres használók megkívánják a vegyszert, és lelkileg is, vagyis tudatosan vágynak a nikotin hatásaira. Stresszhelyzetben dohányoznak, ezzel nyugtatják meg magukat, de jellemző a társasági dohányzás is, ami szintén levezető hatású lehet egy kis alkohol kíséretében. Tudjuk jól, hogy a dohányzás káros, és azt is, hogy ez egy szenvedélybetegség, de ritkán gondolunk bele, hogy egy konkrét vegyi függőséget takar.

nikotin_fuggoseg
Forrás: unsplash.com

A dohányban található közel 4000 vegyi anyagnak fizikai, mentális és pszichológiai hatásai vannak. Az agyban növelik a dopamin jelenlétét, így váltva ki öröm érzetet. Ám közben súlyos következményt hordoznak. A dohányzás súlyos egészségügyi kockázatai a tüdőrák, tüdőtágulás, krónikus hörghurut, asztma, rák illetve daganatos elváltozások, leukémia, szívbetegség, stroke, cukorbetegség, szürkehályog és makuladegeneráció, meddőség, impotencia, vetélés és terhességi szövődmények, legyengült immunrendszer, íz- vagy a szagérzékelés elvesztése, fogínybetegségek és fogászati ​​problémák, a korai öregedés megjelenése, fekélybetegség és csontritkulás.

A passzív dohányzás emellett növeli a tüdőrák és a szívbetegség kockázatát a dohányosokhoz közel álló emberek körében.

Bárki, aki dohányzik, annál fennáll a függőség kialakulásának veszélye. A függőség megelőzésének legjobb módja a dohányzás mellőzése.

Egyes tényezők növelhetik a függőség kockázatát. Például azok, akiknek a családjában előfordult nikotinfüggőség, és azok, akik dohányosok otthonában nőttek fel, nagyobb valószínűséggel kezdenek majd el dohányozni, és függőséget megtapasztalni.

A nikotinfüggőségnek sokféle jele lehet:

  • a láncdohányosság, vagyis állandó kívánósság;

  • elvonási tünetek, ha mérsékelné a mennyiséget;

  • képtelen leszokni még akkor is, amikor már komoly egészségügyi probléma alakult ki;

  • agresszív reagálás arra, ha valaki észérvekkel, jobbító szándékkal szeretné a leszokásra bírni

Aki végül elég akaraterővel eldönti, hogy leáll a cigarettával és gátat szab a nikotinfüggőségének, annak sok lehetősége van a kilábalásra. Szükség lehet támogatói csoportra vagy akár mentálhigiéniás szakemberre, segíthetnek a nikotin tapaszok és cukorkák is a leszokásban, és van, aki alternatív segítséget kér (akupunktúra, hipnózis, agykontroll). Végső soron minden az egyéni elhatározáson és akaraterőn fog múlni. A leszokásban az első 1-2 hét a legnehezebb, akkor a legerősebbek az elvonási tünetek, majd minden nappal egyre könnyebb lesz.

Forrás: https://www.healthline.com/health/nicotine-and-related-disorders
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Hogyan kezelhető a cellulit?

A narancsbőr kialakulása gyakorlatilag elkerülhetetlennek tűnik – a testalkattól függetlenül. De mi is az a cellulit? Ez ugyanaz, mint a zsír?