Egy ideig kényelmesnek tűnt, mára azonban bebizonyosodott, hogy elszigetelődést és hosszú távon depressziót válthat ki a távmunka.

A covid-19 okozta pandémiával egy teljesen új perspektíva köszöntött a munkaerőpiacra, méghozzá a home office, vagyis távmunka lehetősége és kötelezően ajánlott volta. Bár néhány munkahelyen már korábban is működött és a munkavállalóknak lehetősége volt időnként vagy akár teljes mértékben otthonról dolgozni, ez a legtöbb cég számára nagy kihívást okozott.

home_office_szorongas
Forrás: unsplash.com

Azóta, ahogy csendesedett a vírus terjedése, többen visszaálltak a régi, hagyományos, „bejárós” munkarendre, ám akadnak olyanok is, akik rájöttek, komoly költségeket is lehet így spórolni, a dolgozók pedig szeretik ezt a fajta rugalmasságot. Éppen ezért van, ahol megmaradt a home office, de olyan munkahelyek is akadnak, ahol csak heti 1-2 napra kérhető.

A home office kétségkívül kényelmes, és több rugalmasság is rejlik benne, ugyanakkor nem mindenkinek való. Aki hajlamos elúszni a munkával, könnyen elkalandozik a telefonján, vagy szüksége van folytonos iránymutatásra, esetleg rosszul viseli az egyedüllétet, azoknak nem ajánlott ez a munkavégzés típus. Az eleinte jónak tűnő lehetőség mára bizonyítottan szorongást és depressziót válthat ki azoknál, akik ezt elszigetelődésnek élik meg, akiknek szüksége van a napi interakciókra, a közösségi kávézásra, a napfényre, és ezért még akár a tömegközlekedésen is szívesen zötykölődnek.

Ha úgy érezzük, be vagyunk zárva, kezdünk depressziósak lenni, akkor íme néhány trükk, amivel kicsit feloldódhatunk és új erőt meríthetünk!

  • Iktassunk be vidámság szüneteket! Talán kissé erőltetett és abszurd, de jót fog tenni. Apró gesztusok, cselekvések formájában lopjunk kötelezően örömöt a saját napunkba, ami lehet egy 5 perces szünet, amíg vicces videókat nézünk, játszunk a házi kedvencünkkel, felhívjuk a legkedvesebb barátunkat, készítünk egy vidám Snapchat videót és meglepünk vele valakit, vagy csak kiállunk a napfényre süttetni az arcunkat.

  • Csináljunk virtuális randikat. Akár barátokkal, akár munkatársakkal együtt tudunk ebédelni, kávézni vagy csak csevegni videóhívás formájában is. Eleinte talán fura lehet, de rá lehet kapni az ízére, és nem fogjuk magunkat egyedül érezni.

  • Ne felejtsünk el inni és enni. A home office hátránya, hogy sokan nem tartanak szünetet, rápörögnek a dolgukra, még inni is elfelejtenek. Ez pedig nagy hiba, mert dehidratáltak leszünk és romlik a koncentrációnk.

  • Vezessünk listát a napi teendőkről, és pipáljuk ki, ami megvan. A nap végén pedig legyünk büszkék az elvégzett dolgokra, és jutalmazzuk is meg magunkat valamilyen módon. A teendők közé mindig csempésszünk egy kis énidőt, ami lehet egy „kötelező” arcmaszk, egy 10 perces jóga videó vagy pár oldal elolvasása egy jó könyvből.

  • Kerüljük a digitális fáradtságot. A home office nagy hátránya, hogy a munka is a képernyőkön zajlik, a szüneteket is ott töltjük a közösségi hálóval, és még munka után is görgetünk vagy épp sorozatot nézünk. Az agyunk kikészül ettől a rengeteg screenpulzustól, ezért tényleg igyekezzünk legalább munka után sétálni egy nagyot, sportolni, kertészkedni vagy elvégezni a házi teendőket.

  • A munkabázist rendezzük minél ösztönzőbbre! Legyen körülöttünk szobanövény, lehetőleg ablak közelébe üljünk, lássuk a napot, legyen rendezett a környezetünk és tiszta!

Forrás: https://www.healthline.com/health/mental-health/helpful-tips-when-wfh-triggers-depression
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.