Mentális kimerültség bárkinél előfordulhat, aki hosszú távú stresszt él át. Túlterheltnek és érzelmileg kimerültnek érezheti magát, illetve lehetetlennek tűnik megoldani a feladatait és problémáit.

A mentális kimerültség testi és érzelmi tüneteket is okozhat. A viselkedésünkre is hatással lehet, amit mások még azelőtt észrevehetnek, hogy mi bennünk tudatosulna.

A mentális kimerültség tünetei személyenként változhatnak, és gyakran fokozatosan jelentkeznek, a szélsőséges stressz időszakaiban pedig rendszerint felerősödnek. Ha a stressz továbbra is fennáll és nem oldjuk meg az élethelyzetből adódó problémát, elérhetünk egy pontot, amikor úgy érezzük, egy sötét lyukban vagyunk, nincs kiút, mindenből elegünk van. Ez a fásultság, reményvesztettség, amit kiégésnek is neveznek.

mentalis_kimerules
Forrás: unsplash.com

Még ha nem is tapasztalja valaki az összes jelet és tünetet, fontos felismerni, hogy ezek olyan jelek, amelyek arra utalhatnak, hogy a mentális kimerültség vagy a kiégés útján haladunk. Nézzük, melyek ezek!

A mentális kimerültség érzelmi jelei a következők lehetnek:

  • depresszió, szorongás

  • cinizmus vagy pesszimizmus

  • apátia (nem törődés érzése), reménytelenség érzése

  • harag, félelem érzése

  • motiváció hiánya

  • koncentrálási nehézség, fókusz vesztés, rossz teljesítmény

Fizikai jelek:

  • fejfájás, migrén

  • gyomorrontás

  • testi fájdalmak

  • krónikus fáradtság

  • megváltozó étvágy - súlygyarapodás vagy fogyás

  • álmatlanság

  • fokozott vagy gyakori megbetegedések, például megfázás és influenza

A viselkedésbeli jelek a következők lehetnek:

  • rossz teljesítmény a munkahelyen

  • társadalmi visszavonulás vagy elszigeteltség

  • a személyes kapcsolatok hanyagolása

  • képtelen betartani személyes vagy munkahelyi kötelezettségeit

  • Betegen dolgozik vagy jár iskolába

A pihenésre és a feltöltődésre fordított idő fontos része a lelki kimerültség kezelésének. Ezen felül szükséges lehet szakember bevonása is, ha egyedül nem tudjuk kiiktatni a stresszort, megoldani a ránk nehezedő problémát.

Forrás: https://www.healthline.com/health/mental-exhaustion
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Ilyen üzenete van számunkra a menstruációs ciklusnak (x)

Majdnem minden nő megtapasztalja élete során, hogy valamilyen csúszás vagy zavar adódik a menstruációs ciklusában. Rendszertelenül érkezik: egyszer túl korán, máskor pedig későn jön meg. Összeszedtük, milyen okok állhatnak a cikluszavar hátterében.