Rengetegen szenvednek mozgásszervi bántalmaktól, amelyeket elsősorban a megváltozott munkakörülmények okoznak.

Az egész napos ülés tönkreteszi az egészséges tartást. A mozgásszervek, a vázrendszer mellett pedig a belső szervek is sérülnek, megváltozik az anyagcsere és romlik a vér- és nyirokkeringés.

hátfájás
Forrás: unsplash.com

A mozgásszervi panaszok közül a leggyakoribb a derékfájás és a felső háti szakasz bántalma, vagyis a nyak merevsége, valamint a lapockák és vállak fájdalma. Amikor egész nap ülünk és a számítógépen dolgozunk, a hátsó nyakizmok megnyúlnak, az elülsők viszont kikapcsolnak. A fej előrebillen, a vállak fel- és előrehúzódnak. A mély hátizmok kikapcsolnak. Emiatt előbb-utóbb komoly fájdalmak és elváltozások fognak kialakulni, így érdemes őket megelőzni. A felső háti rész átmozgatása pár perc alatt elvégezhető, és akár munka közben is kivitelezhető.

Fejkörzések. Húzzuk ki magunkat és engedjük le a vállakat! Lassan közelítsük a jobb fület a jobb vállhoz, majd indítsuk el a körzést. Ezután térjünk vissza középre és végezzük el a mozdulatsort a másik oldalra is! Mindkét irányba csináljunk 5-5 fejkörzést!

Vállemelések. Húzzuk ki magunkat, lazítsuk el a vállainkat. Ezután húzzuk fel őket egyszerre, ameddig csak bírjuk, majd lassan engedjük vissza. Közben a fejünk előre nézzen, az állunk picit lefelé biccenjen. Ismételjük meg néhányszor és figyeljünk arra, hogy a leengedés is kontrollált legyen. A gyakorlatot állva is végezhetjük.

Vállkörzések. Mindenki ismeri ezt a könnyen kivitelezhető mozdulatot. Lényeges, hogy minél teljesebb, nagyobb körzést végezzünk és mind előre, mind hátra is mozgassuk a vállakat. Közben ne húzzuk be a nyakunkat!

Pillangó mozgás. Tegyük kézfejeinket a vállcsúcsokra, majd lassan közelítsük elöl a könyökeinket és érintsük is össze. Ezt követően vigyük hátra és annyira zárjuk a lapockákat, amennyire csak tudjuk! A mozdulatok közben a vállat engedjük le, ne húzzuk fel. Erre végig figyeljünk! A fej nézzen előre és a koponya hátsó felső részével törekedjünk felfelé (mintha egy madzagon húzná valaki felfelé).

Ha munka közben vagy utána elvégezzük ezeket az átmozgatásokat, sokat tehetünk a felső háti szakasz egészségéért. Ha mégis komolyabb tüneteink vannak, nem múlnak a fájdalmak, akkor keressünk fel gyógymasszőrt vagy manuálterapeutát!

Forrás: https://www.healthline.com/health/back-pain/deskercize-upper-back?fbclid=IwAR0OAfzNsw7bZZmbIq0hk5_FBlBf6_kHo8rVt2zUDZRos8h48o-T7WuTxos#TOC_TITLE_HDR_1
Borítókép forrása: unsplash.com