Nemet mondani tudni kell, csak nem mindegy, hogy hogyan történik.
Még senki karrierjének nem ártott, hogy nemet mondott a főnökének, de ezt hajlamos elfelejteni az, aki nagyon szeretne bizonyítani a felettesének vagy önmagának.
Nemet mondani márpedig tudni kell, csak nem mindegy, hogyan fejezzük ki magunkat, valamint miként szabjuk meg, hol ér véget a munkahely és hol kezdődünk mi.
A Careercast karriert segítő weboldal tanácsai szerint van néhány alappillére annak, hogyan kell nemet mondani a főnöknek úgy, hogy abból ne adódhasson probléma. Ezek közül a legfontosabb, hogy ne mindig mondjuk nemet, hanem csak adott esetben, egészen pontosan olyan esetekben, ha a felettesünk
- túl sokat kér
- olyat kér, ami személyes okokból nem lehetséges végrehajtani
- udvariatlan vagy sértő dolgot kér
- valamilyen határt átlép kérésével
- túlterhel.
Válogassuk meg a szavainkat!
Semmiképp se támadóan vagy agresszíven utasítsuk el a kérést és ne túl hosszan, de fejtsük ki, mi az oka annak, hogy nem teljesítjük a kérését. Túlmagyarázni semmit sem szabad, így a nemet sem, és fontos, hogy kerüljük a mellébeszélést vagy a kifogásokat.
Adjunk alternatívát!
A főnök kér valamit, az alkalmazott nem akarja vagy nem tudja teljesíteni - ez nem nyertes szituáció, de fordíthatjuk úgy is, hogy mindkettőnk számára jól alakuljon, azaz a főnök is megkapja annak alternatíváját, amit kért, és nekünk sem kell megtennünk, amit nem szeretnénk.
Fontos az őszinteség!
Ha a fentebb felsorolt okok miatt szeretnénk visszautasítani a kérést, bátran álljunk a főnök elé, hiszen ő is ember, érteni fog az őszinte szóból és az őszinte kérésből. Sokkal korrektebb így hatni rá, mint ürügyekkel vagy más módszerekkel.
Nem szabad sokáig várni a kéréssel!
Ne húzzuk el a nemet mondást, legyünk túl rajta minél hamarabb. A bűntudat is kevesebb ideig tart, és a felettessel sem szúrunk ki, ha időben tudja a szándékunkat és kereshet mást a feladat megoldására.
Borítókép forrása: unsplash.com