Az oxidatív stressz egyensúlyhiány a szabadgyökök és az antioxidánsok között. A szabad gyökök oxigéntartalmú molekulák, melyeket több betegség kialakulásáért is felelősek.

A szabadgyökök elektronszáma nem stabil, így könnyedén kapcsolódnak más molekulákhoz. Sokféle kémiai reakciókat okozhatnak a szervezetben, mert könnyen reagálnak más molekulákkal, és ezeket a reakciókat oxidációnak nevezzük. Az oxidáció lehet hasznos és káros is, utóbbi az oxidatív stressz.

oxidativ_stressz
Forrás: unsplash.com

Az antioxidánsokról sokat hallunk, de nem feltétlen tudjuk, mik is ezek. Nos, a vitaminok, növényi polifenolok között sok az antioxidáns, ami arra képes, hogy a szabadgyököket stabilizálja, miközben ő maga nem sérül. Ezért van fontos szerepük az egészségmegőrzésben.

Az oxidatív stressz káros hatásai:

  • károsodik a DNS és lipidszerkezet a sejtekben, de a fehérjék is destabilizálódhatnak

  • elősegítheti a cukorbetegség vagy inzulin rezisztencia kialakulását

  • felgyorsítja a sejtek, szövetek, a bőr öregedési folyamatait

  • kedvezhet a daganatos sejtszaporulatoknak

  • gyulladásos állapotokat idéz elő és tart fenn

  • káros az érrendszerre és a szívre

  • magas vérnyomásnak is kedvezhet

  • elősegítheti a hajlamot a Parkinson-kórra és Alzheimer-kórra

Az oxidatív stressz és a szabadgyökök keletkezése nagyobb eséllyel történik, ha helytelenül táplálkozunk, dohányzunk, káros sugárzásnak tesszük ki magunkat, túlzásba visszük a napozást/szoláriumozást, túl sokat érintkezünk vegyszerekkel.

Az oxidatív stressz megelőzhető és kezelhető, ha elegendő antioxidánst fogyasztunk, ha odafigyelünk a helyes táplálkozásra (alacsony szénhidrát bevitel), és ha mozgunk rendszeresen. Nézzük, melyek az antioxidánsok, amik segítségünkre lehetnek!

  • hal

  • diófélék

  • bogyós gyümölcsök

  • brokkoli

  • citrusfélék

  • leveles zöldségek

  • E-vitamin

  • C vitamin

  • kurkuma

  • zöld tea

  • melatonin

  • hagyma

  • fokhagyma

  • fahéj

Ne feledjük a pihenés és regeneráció fontosságát, a mentális/pszichés egészség megőrzését, és a káros szenvedélyek elkerülését!

Forrás: https://www.healthline.com/health/oxidative-stress
Borítókép forrása: unsplash.com