A cinkhiányt komolyan kell venni, mert hiánya például pszichés zavarokat okozhat és a hangulatunkra is rossz hatással lehet.

A cink rendkívül fontos a szervezet kiegyensúlyozott működéséhez. Hiánya számos problémát okozhat. Nagy szerepe lehet a pszichés zavarok (például depresszió, demencia, szorongás vagy krónikus stressz) kialakulásában. A cink hozzájárul ugyanis az érzelmi kiegyensúlyozottságunkhoz, vagyis ahhoz, hogy könnyebben feldolgozzuk a nehezebb helyzeteket és megküzdjünk a stresszel. Ha tehát gyakrabban érezzük magunkat rosszkedvűnek, nem találjuk a motivációt, könnyen felcsattanunk ok nélkül, gyanakodhatunk arra is, hogy a szervezetünkben túl kevés a cink. Ráadásul cinkhiány esetén nemcsak az érzelmi, de a kognitív funkciók is sérülhetnek, például tanulási-, koncentrációs- vagy memóriazavarok is előfordulhatnak.

A cinkhiány tünetei

A cinkhiány nem csak a pszichénkre hat, de az egész szervezet küld figyelmeztető jeleket. A cink az immunrendszerünk számára is kulcsfontosságú nyomelem, ezért hiánya az immunrendszer gyengülését is okozza. Ha gyakrabban és hosszabb ideje vagyunk betegek, gyanakodhatunk cinkhiányra is. A gyomor- és bélrendszeri panaszok szintén sok esetben erre vezethetők vissza, ennek tünete főként a gyakori hasmenés. A cinkhiány gyengíti a hajhagymákat és a fejbőr sejtjeit is. A hajhullás, a haj kiszáradása, a hajszálak töredezése és a fejbőr viszketése mind-mind erre utaló tünetek lehetnek. A bőr szintén küld jeleket, ha kevés a cink a szervezetünkben: a pattanások, a száraz és viszkető bőr, az ekcéma, a pszoriázis vagy a kiütések, illetve a nehezen gyógyuló sebek erre utalhatnak.

haj
Forrás: pixabay.com

Cinkben gazdag élelmiszerek

Ha némelyiket is tapasztaljuk a fentiek közül, érdemes még több cinkben gazdag élelmiszert fogyasztanunk. Ilyenek a vörös és fehér húsok (marha, csirke), a tengeri herkentyűk, a hüvelyesek, az olajos magvak (leginkább a mandula, szezámmag, tökmag), és a teljes kiőrlésű gabonafélék. A cinkbevitelt pótolhatjuk étrend-kiegészítőkkel is, de azért legyünk óvatosak: egyrészt, a kapszulákban, tablettákban található cinknek csak egy része tud megfelelően felszívódni a szervezetünkben, másrészt pedig a szükségesnél több cinket juttathatunk a szervezetünkbe. Ha étrend-kiegészítőkkel szeretnénk pótolni a cinket, mindenképp konzultáljunk előtte orvosssal. 

Borítókép forrása: pixabay.com