Előfordul, hogy étkezéssel vezetjük le a feszültséget, pedig egyáltalán nem ez a helyes út. Mik a stressz étkezés jelei, hogyan számoljunk le vele?

Ahhoz, hogy le tudjunk szokni a stressz okozta evésről, fel kell ismernünk magunkon a tipikus tüneteket. Ezt könnyen megtehetjük, ha azonosítjuk, mikor, miért eszünk. Valódi az éhség? Valamilyen hangulat vezet ahhoz, hogy egyes ízeket kívánunk? 

A legárulkodóbb jel arra, hogy stressz-evők vagyunk, ha azon kapjuk magunkat, hogy nem is vagyunk éhesek, mégis nassolunk, illetve az, hogy feszült helyzetekben vagy azok után megjutalmazzuk magunkat valamilyen finomsággal, ami általában édesség vagy sós, de kalóriákban igen gazdag étel. A stressz-evők általában a boldogsághormonok felszabadítása érdekében nyúlnak az egészségtelen ételekhez, és szinte sosem zellerszárral nyugtatják le idegeiket.

Gyakori, hogy bűntudatot éreznek a falási rohamok után a stressz miatt rágcsálók, de aztán megnyugtatják magukat azzal, hogy csak a kortizol hatására éheztek meg, és járt néhány falat a stressz miatt.

Sajnos a stressz evésre nem nehéz rászokni, könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy függőség lett belőle, és minden igénybevevő szituáció után falatozunk, vagy már a kisebb hangulatváltozásokat is étkezéssel kompenzáljuk.

stressz evés
Forrás: pexels.com

Ezt tudatosan kell kezelnünk. Ha nem akarunk a stressz-evéstől és a miatta kialakult pluszkilóktól szenvedni, ki kell zárnunk az étrendünkből szigorúan minden nassolnivalót. Ajándékozzuk el a cukros, zsíros, gyors felszívódású szénhidrátban gazdag ételeket, édességeket, hogy ha nagy a kísértés, akkor se nyúlhassunk hozzájuk. Amikor valamilyen negatív érzelmet, akár stresszt érzünk, próbáljuk leírni, mi is az, amitől kellemetlenül érezzük magunkat, próbáljunk a megoldásra fókuszálni, ne arra, hogy mivel tudunk magunknak néhány percre örömet okozni.

Ha túlteng bennünk a szorongás, bár nehéz, de vegyük rá magunkat a mozgásra, sportolásra, de akár csak egy gyors sétára is, ugyanis ezek épp olyan sok dopamint szabadítanak fel, mint egy jó evés, de az alakunknak és a pszichénknek is jobbat tesznek hosszú távon.

Egy gyors trükk: Minden étkezéskor mondjuk el magunknak, milyen érzés, hangulat épp a domináns, és amikor negatív érzelem társul az étkezéshez, várjunk egy kicsit, és gondoljuk át, valóban éhesek vagyunk-e, illetve ellenőrizzük a tányérunkat, mi is van rajta.

Borítókép forrása: pexels.com