Ha elveszted az agyad, ha váratlan dolog történik, az súlyos következményekkel járhat. De edzheted is az elmédet a káosz kezelésére.

Kevesebb, mint két perccel a felszállás után néhány kanadai liba megtalálta a repülőgép két motorját, és leállította azokat. A következő három és fél perc alatt a legénységnek sikerült azonosítania a problémát, eldönteni, mit tegyen ez ellen, és végrehajtotta azt, amit a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület egykori tagja „a repüléstörténet legsikeresebb akciójának” nevezett. Hogyan kezdte a stáb ezt a történelmi előadást? Ugyanazt a két szót ejtve, amellyel sokan kitalálunk válsághelyzetben: „Ó, baromság.” Valójában a kifejezés egy kicsit profánabb volt, de átjön az ötlet.

Mindannyian átéljük az ó jaj pillanatokat. Összefutsz azzal a személlyel, akivel lemondtál egy randit - miközben mással találkozol. Felismered, hogy egy olyan e-mailre kattintottál, hogy „válaszoljon mindenkinek”, és bármit megteszel, hogy visszacsináld. Földrengések, orvosi vészhelyzetek - bármi is legyen a helyzet, az első dolog, amit valószínűleg megteszel, az a kiborulás. Mindenki csinálja. Míg sokan azt gondoljuk, hogy hidegfejűek vagyunk válságban, a tudomány azt mondja nekünk, hogy ritkán vagyunk azok. Jelenleg tisztában kell lennünk a környezetünkkel, figyelmünk megáll a jelenet legfélelmetesebb mozzanatain, így figyelmen kívül hagyhat minket a többi látnivaló, hang és még a körülöttünk lévő szagok is. A fegyveres rablók ismeretlenek, mert a szemtanúk alig emlékeznek már a fegyverekre. Az a képességünk, hogy emlékezzünk az észlelt dolgokra, szintén veszélybe kerül, mondhatnak nekünk valamit, és két másodperccel később elfelejtjük. És következtetéseket vonunk le. Amikor kiborulunk, bármi más vagyunk, csak nem a legjobbak.

Ezek a normális emberi reakciók megfordíthatók. A tűzoltóknak és a mesterlövészeknek azt tanítják, hogyan lehet gyorsan csökkenteni a vérnyomást, a pulzusszámot és a légzésszámot, valamint segítenek a túlreaktív idegrendszer visszaszorításában. Speciális légzés, hasi légzés, zümmögő légzés - percek alatt megtanulhatod ezeket a technikákat. Miután megnyugodtál, minden krízishelyzet leggyakrabban figyelmen kívül hagyott kihívásával találkozhatsz - pontosan meghatározva, hogy valójában mi a felhajtás.

Alkalmasak vagyunk a problémák téves diagnosztizálására a válság pillanataiban. Gondolkodj előre, és már elő is húzhatod a megoldást, ha eljön az idő. Ezért a légiutas-kísérők azt javasolják, hogy indulás előtt keresd meg a legközelebbi kijáratot - így nem kell rohangálnod majd a repülőgép kigyulladása után, vagy ha a folyóba süllyed.

Néha nem vagyunk felszerelve minden szükséges tudással. Tegyük fel, hogy kirándulunk, és felbukkan egy medve. A medve az, akitől lassan vissza kell állnunk, vagy az egy cápa volt a könyvben? Tudom, hogy állítólag meg kell szúrnom a két állat valamelyikét, de nem emlékszem, melyiket. Jobban el kell olvasni a javaslatokat, mielőtt elindulnánk a vadonban.

A válságban való szereplés mindannyiunk számára egyre fontosabb, két okból is. A régi szép időkben a legtöbb használt eszköz megbízhatósága jóval kisebb volt, mint manapság. A felszállás után meghúzódó motorok? A pilótáknak ez megszokott volt. Ma már ritkaság. Gondolj most arra, hogy mi történik felkészültségünkkel, amikor csökken valami rossz bekövetkezésének valószínűsége. Hacsak nem gyakoroljuk azt, amire kicsi az esély, a képességünk arra, hogy reagáljunk, amikor mégis megtörténik, elúszik. A megbízhatóság megölhet.

Emellett a ma használt rendszerek bonyolultabbak. Ritkán vannak olyan átlátszó mozgó alkatrészek, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy lássuk, mikor mennek rosszul a dolgok. Ha a bonyolult rendszerekből hiányzik az átláthatóság, a súlyos helyzetek „a semmiből származhatnak”. A vezetői segítségnyújtás technológiái, amelyek segítenek irányítani, fenntartani a távolságot az előttünk haladó autóval, és figyelmeztetnek a közelgő ütközésekre, kezdtek alapfelszereltséggé válni. Előfordulhat, hogy autóink nem ismernek fel valamit az úttesten (például kanadai libákat), vagy nem irányítanak minket a tervezett útvonalon. Ironikus módon a munkaterhelésünk csökkentésére tervezett rendszerek megkövetelhetik, hogy fokozott éberségben maradjunk annak érdekében, hogy túléljük ezeket az egyre ritkábban előforduló eseményeket, amikor mégis megtörténnek.

Amint a technológia a legtöbb dolog részévé válik, az egyszeri nagy kockázatok széttöredeznek számtalan kicsibe. Mindannyiunknak meg kellene tanulnunk lélegezni, felismerni a helyzetet, és végre kell hajtani azt a tervet, hogy elég okosak vagyunk ahhoz, hogy jó előre felkészüljünk.

Képek forrása: pixabay.com