Az edzés vagy aktív mozgás után tapasztalt, általában rövid ideig tartó fájdalom, az izomláz teljesen normális, de vannak módszerek a megelőzésére és kezelésére.

Aktív mozgás után általában másnap vagy harmadnap jelentkezik az izomláznak nevezett jelenség, melynek több oka van. A kellemetlenségen kívül nem jár szövődményekkel, ennek ellenére természetesen vannak módszerek az enyhítésére.

Az izomláz kialakulása két okból is történhet:

  • a gyakoribb ok az, amikor az intenzív izomműködés hatására az izmaink szöveteiben felgyülemlik a tejsav az oxigén hiánya miatt - ezt az elméletet sokan cáfolják manapság, és helyette az izmokba áramló vizet teszik felelőssé, ami belülről ödémát okoz és feszíteni kezdi azokat
  • egyéb esetben, főleg újfajta, izmainknak ismeretlen mozgás kipróbálásakor is érezhetjük a fájdalmat, amit ilyenkor rándulás, a nem megfelelő bemelegítés hiánya okoz és kisebb helyi gyulladások keletkeznek

Ezt a fájdalmat megelőzni könnyebb, mint kezelni, de kialakulásakor sem kell megijednünk. Sőt, sokan úgy gondolják, akkor volt sikeres az edzésük, ha izomláz keletkezett utána - ez sem feltétlen igaz.

Mivel többnyire végtagjainkban egyszerre alakul ki, ha csak az egyik vagy a másik fáj, és huzamosabb ideig nem szűnik, akkor rándulásra gyanakodhatunk.

futás
Forrás: unsplash.com

Mit tehetünk a tünetek megelőzésére?

  • fontos a fokozatosság elve minden sport elkezdésekor vagy egy hosszabb időszak kihagyásakor - ne becsüljük túl a képességeinket
  • minden mozgás előtt melegítsünk be legalább 5 percig, és ugyanígy a mozgás befejeztével nyújtsuk is le az izmainkat és végezzünk légzőgyakorlatokat

Edzés után pedig

  • pótoljuk a folyadékot és a magnéziumot
  • egy-két nap pihenés után végezhetünk egy könnyű, átmozgató edzést, ami segít az izmainknak regenerálódni
  • ha szükséges, szaunázzunk, fogyasszunk antioxidáns-tartalmú élelmiszereket, alkalmazzunk hideg-meleg vizes fürdőt vagy borogatást
  • hatékonyak a kifejezetten izomláz gyógyítására készült krémek is.
Borítókép forrása: unsplash.com