Nincs olyan cikk, tanulmány vagy riport, ahol ne hallanánk a cukor káros hatásairól. De vajon tényleg ennyire egészségtelen?

Amikor a cukorra gondolunk, általában azt hisszük, hogy csak az édességekben van jelen, holott a hozzáadott cukrok ott vannak szinte minden élelmiszerben. Még azokban is, amikről nem is gondolnánk: párizsi, májkrém, majonéz, saláta, szószok, mogyoróvaj, de még a sós rágcsálnivalók is tartalmazzák. A bevitt cukor mennyisége tehát jóval meghaladja azt, amit elsőre gondolnánk és ami egészséges lenne.

cukor
Forrás: pexels.com

A cukor sokféle lehet, hiszen vannak a gyümölcscukrok, a fehér cukor, de végső soron minden szénhidrát lebontható apró cukormolekulákra. Így cukor lesz a burgonya keményítőjéből, a kenyérből, sőt még az étcsokiban is fellelhető. A dietetikusok szerint a hozzáadott cukor mennyisége egy felnőtt étkezésében közel 20%, az ajánlatos felső határ pedig maximum 10% lenne. Ez azért veszélyes, mert a cukrok és a nyomukban kialakuló elhízás számos civilizációs betegség kialakulásához vezet. Bizony, a zsírpárnák valójában nem a zsíros ételek, hanem a lebontott és túl sok szénhidrát miatt alakulnak ki.

A rengeteg cukor a szervezetben túltelítettséget okoz. Rosszabb esetben viszont inzulinrezisztencia vagy a cukorbetegség veszélye is fennállhat. Ez hosszútávon károsítja a legapróbb ereket is, amely keringési problémákat, szívbetegségeket vagy látásvesztést okozhat.

Az elhízás igazoltan az alapja sok mozgásszervi problémának, de a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát is növeli. Ha valaki komoly betegségben szenved, az első, amit ajánlanak, hogy iktassa ki a szénhidrátokat. A cukor megboríthatja a hormonrendszert és táplálja a káros mikroorganizmusokat (baktériumok, gombák) is. Ezenkívül kimondottan rosszat tesz a bőrnek, kedvez a pattanások kialakulásának és a vércukorszint ingadozása a depressziós állapotokat is elősegít.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/too-much-sugar
Borítókép forrása: pexels.com