Amellett, hogy bizonyos embereknél puffadást okozhat, a káposztafélék fogyasztása nagyon is egészséges és ajánlott.

A káposztafélékhez tartozó lila káposztának, fehér vagy fejes káposztának, a karfiolnak, brokkolinak, kelbimbónak egyedülálló tápanyagtartalmuk van, éppen ezért többet kellene belőlük fogyasztanunk.

kaposzta
Forrás: unsplash.com

A káposztákban rengeteg a vitamin és ásványi anyagok, ezek egy része pedig erős antioxidáns, ami hatástalaníthatja a szabadgyököket, erősítheti az immunrendszert, akár komoly betegségek megelőzésében is szerepet játszhatnak. Egy marék káposzta igazi aranybánya magnéziumból, káliumból, kalciumból, mangánból, C-vitaminból. A-vitaminból. K-vitaminból, B6-ból és jó adag rostot is tartalmaz. A magas rosttartalom az emésztésünknek tesz jót, illetve táplálja a probiotikus bélflóránkat. Az emészthetetlen rostok némelyeknél gázképződéssel járnak, ennek ellenére a káposzta jót tesz az emésztésnek, és a bélbaktériumok támogatásával az immunrendszerünknek is.

A krónikus gyulladások sok panaszt okozhatnak a szervezetünkben. Lehet ez foggyulladás, az érrendszer megbetegedései vagy légúti problémák. A lappangó gyulladások később komolyabb szövődményekhez vezethetnek. A keresztesvirágúak -vagyis a káposztafélék- antioxidáns tartalma csökkenti a gyulladások mértékét.

Mindenki tudja, hogy a C-vitamin egy igazi jolly joker. Jót tesz a bőrnek, mérsékli a gyulladásokat, antioxidáns, segíti a véralvadást, serkenti a kollagénszintézist, erősíti az immunrendszert, elősegíti a betegségek megelőzését vagy az azokból történő felgyógyulást. De a C-vitamin hatással van a hormonrendszerre is, a pajzsmirigyre, és kell a vas beépüléséhez. A káposzta nagyon értékes C-vitamin forrásunk!

Az antocianinok a flavonoidok családjába tartozó növényi pigmentek, ettől vörös például a káposzta. Számos tanulmány talált összefüggést az ebben a pigmentben gazdag ételek fogyasztása és a szívbetegségek kockázatának csökkentése között. Egy tanulmányban, amelyben 93 600 nő vett részt, a kutatók azt találták, hogy azoknál, akik nagyobb mennyiségben fogyasztanak antocianinban gazdag ételeket, sokkal kisebb a szívroham kockázata.

A káposztafélék gazdag kálium források. A kálium fontos ásványi anyag és elektrolit, amelyre a szervezetnek szüksége van a megfelelő működéshez. Egyik fő feladata, hogy segítse a vérnyomás szabályozását azáltal, hogy ellensúlyozza a nátrium hatását a szervezetben. A kálium segít a felesleges nátrium kiválasztásában a vizelettel. Ez ellazítja az erek falát, ami csökkenti a vérnyomást.

A káposzta fitoszteroloknak nevezett anyagokat tartalmaz. Ezek növényi vegyületek, amelyek szerkezetileg hasonlóak a koleszterinhez, és csökkentik az LDL-koleszterin szintjét azáltal, hogy gátolják a koleszterin felszívódását az emésztőrendszerben. Vagyis a káposztafélék hasznosak lehetnek az optimális vérkoleszterin megőrzésében is.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-cabbage#TOC_TITLE_HDR_2
Borítókép forrása: unsplash.com