Alacsony kalóriatartalmú, friss zsenge spárga tele vitaminokkal, ásványi anyagokkal - az egyik első tavaszi zöldféle az asztalon.

A spárgának csak a hajtásait, az úgynevezett spárgasípokat esszük, amit körülbelül két hónapig lehet betakarítani, ezért a spárgaszezon rövid, áprilistól június elejéig tart, érdemes kihasználni. Igazi tavaszi, szezonális csemege.

Vízhajtó hatású, így segíti a méregtelenítést, rosttartalma kedvező az emésztésnek. Sokaknál a spárga fogyasztása után jellegzetes szaga lesz a vizeletnek. Ennek oka egy kénes vegyület (merkaptán), amit nem mindenki szervezete tud bontani. (Bár olyan elmélet is van, hogy csak nem mindenki érzi.)

spárga tavaszi étrend diéta vízhajtó
Forrás: pixabay.com

Kalóriatartalma nagyon alacsony, 20 kcal/100g, szénhidráttartalma 4g/100g, így ideális a szokásos tavaszi fogyókúrákhoz is. A vitaminok közül B1- és B2-vitamint, folsavat tartalmaz jelentősebb mennyiségben, valamint kalciumot, foszfort és vasat. Kiemelten magas a kálium tartalma, ugyanakkor nátriumtartalma alacsony, így fogyasztása kedvező a szív- és érrendszer szempontjából.

A fehér spárga íze enyhébb, markánsabb fűszerezést igényel és hosszabb ideig is kell párolni/sütni, mint a zöld spárgát. Krémesebb mártásokkal szokták kínálni, jellemző kísérője a hollandi mártás.

Egyszerű vele az élet: nem kell meghámozni, elég megmosni, utána pedig csak az alsó harmaduk környékén törjük el a szárukat. A spárga ott fog elpattanni, ahol kell. Amikor még tényleg zsenge, elég pár perc párolás vagy egy kevés olajon sütés, némi só és bors, és már kész is.

A tárolás során nedves rongyba csavarva vagy egy üveg vízbe állítva hűvös helyen, hűtőben egy hétig is eláll.

Borítókép forrása: pixabay.com