Az élelmi rostok megfelelő minőségű és mennyiségű bevitelével számos betegség megelőzhető.

Magyarországon a rostszegény táplálkozás még mindig általános jelenségnek számít. A napi zöldség- és gyümölcsfogyasztás elmarad az ajánlott mennyiségtől, és jellemzőbb a finomított pékáruk előnyben részesítése a teljes kiőrlésű lisztből készült (és így rostokban gazdagabb) fajtákkal szemben. Ez pedig számos életmóddal összefüggő betegség rizikóját növeli. 

Az élelmi rostok olyan növényi alkotórészek, összetett szénhidrátok, amelyek nem emésztődnek meg. Számos pozitív hatásuk van, például fokozzák a bélmozgást, így bizonyos béldaganatok (kiemelten a vastagbélrák) megelőzésében fontos szerepet játszanak. Kedvezően befolyásolják a vérben lévő lipidek szintjét: felesleges koleszterint és epesavakat kötnek meg, így preventív hatásúak a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel (például érelmeszesedés) szemben. Lassítják az egyszerűbb szénhidrátok felszívódását, segítségükkel könnyebb a kiegyensúlyozott vércukorszintet fenntartani. Ez az oka annak, hogy a cukorbetegek számára ajánlott étrend élelmi rostban gazdag.

Élettani hatásuk alapján megkülönböztetünk vízoldékony és vízben nem oldódó élelmi rostokat.

egészséges étrend, diéta rostfogyasztás
Forrás: pixabay.com​​​​​

A vízoldékony rostok (pektin, béta-glükán, inulin, stb) lassítják a gyomorürülést, csökkentik az étvágyat. Egy részük probiotikus hatású, tápanyagot jelentenek a bélbaktériumok számára, ezáltal hozzájárulnak az egészséges bélflórához. Megkötik a koleszterin és az epesavak egy részét, amelyek így a széklettel ürülnek ki. Kedvezően befolyásolják a vér lipidszintjét. Forrásaik a zöldségek, gyümölcsök, útifűmaghéj. Ezekből minél többet fogyasszunk - lehetőleg nyersen -, mert a hőkezelés rontja az ún. gélképző képességüket.

A vízben nem oldódó rostok közé tartozik a cellulóz, a lignin és a hemicellulóz. Változatlan formában haladnak végig az emésztőrendszeren. Segítenek a bélmotilitás megtartásában, növelik a széklet térfogatát és kedvező hatással vannak a bélfalak rugalmasságára. Energiaértékük nincs, ugyanakkor - mivel fokozzák a telítettségérzetet - a fogyókúrázók étrendjéből kihagyhatatlanok. Forrásaik a teljes kiőrlésű gabonák és a hüvelyesek.

Az egészséges étrendben mindkét típusú rostnak van helye, szerepe, ezért mindennap bőségesen fogyasszuk!

Borítókép forrása: pixabay.com