A tojás a természet egy nagy ajándéka, amit számtalan módon elkészíthetünk, felhasználhatunk.

A tojás a bolygó legtáplálóbb ételei közé tartozik, hiszen egy egész tojás tartalmazza az összes tápanyagot, amely ahhoz szükséges, hogy egyetlen sejtből új élet fejlődjön. Egy tojás tele van A-vitaminnal, foláttal, B5-tel, B2-vel, B12-vel, foszforral, szelénnel, de tartalmaz D-vitamint, E és K-vitamint, kalciumot és cinket is.

tojas_fogyasztas
Forrás: unsplash.com

Igaz, hogy a tojásokban van koleszterin bőven, kb.210 mg, ám ez az emberek 70%-ában nem befolyásolja a vér koleszterinszintjét. A májunk minden nap nagy mennyiségű koleszterint termel. Ha növeljük az étrendi koleszterin bevitelét, a máj egyszerűen kevesebb koleszterint termel, hogy kiegyenlítse a dolgokat.

A tojás kiváló kolinforrás. A kolin olyan tápanyag, amelynek létezéséről a legtöbben nem is tudnak, mégis hihetetlenül fontos. A kolint sejtmembránok építésére használja a szervezet, és szerepet játszik az agyban lévő jelzőmolekulák előállításában, valamint számos más biokémiai folyamatban is. Egyetlen tojás több mint 100 mg ilyen tápanyagot tartalmaz.

Az öregedés egyik következménye, hogy a látásunk általában romlik. Számos tápanyag segíthet ellensúlyozni a degeneratív folyamatokat, amelyek hatással lehetnek a szemünkre. Ezek közül kettő fontos, a lutein és zeaxantin. Erős antioxidánsok, amelyek felhalmozódnak a szem retinájában és óvják a látást. Tanulmányok azt mutatják, hogy ezeknek a tápanyagoknak a megfelelő mennyiségű fogyasztása jelentősen csökkentheti a szürkehályog és a makula degeneráció kockázatát, amely két nagyon gyakori szembetegség. A tojássárgája nagy mennyiségben tartalmaz luteint és zeaxantint is.

A tojás tehát telis-tele van hasznos tápanyagokkal, ráadásul csökkentheti számos betegség kockázatát és még hihetetlenül tápláló is, ezért diéta esetén is támaszkodhatunk rá.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-health-benefits-of-eggs
Borítókép forrása: unsplash.com