Az alma könnyen elérhető és finom gyümölcs, aminek fogyasztása annyi egészségügyi előnnyel jár, hogy egyik évszakban sem szabad megfeledkezni róla.

Az alma Magyarországon is bőven terem, sok-sok fajtája ismert, így mindenki be tudja szerezni a számára legfinomabbakat a szupermarketekben. Az alma, mint termés évezredek óta az emberiség tápláléka, csemegéje, és nem véletlen, hogy az egész világot meghódította. Rengeteg előnyös tulajdonsága van, ami miatt az egyik legértékesebb gyümölcsünk. Fogyaszthatjuk nyersen, almaléként, lekvárnak, kompótnak, megsütve, párolva vagy főzve, almachipsként vagy lereszelve püréként is.

alma_hatasai
Forrás: unsplash.com

Az alma tápláló és igazi vitaminbomba. Tartalmaz rostokat, egészséges gyümölcscukrot, káliumot, C-, K-, A-, E- és B-vitaminokat. Ezen felül nagyon magas a polifenol tartalma, ami a növényekre jellemző védőanyag.

Az alma rosttartalma eltelít, megdolgoztatja az emésztőrendszert és segíthet a fogyókúrákban is. A sok rost jót tesz a vér koleszterinszintjének, de a bélbaktériumokat is táplálja, melyek az immunrendszerünk tagjai. Az alma pektint tartalmaz, egy rostfajtát, amely prebiotikumként működik . Ez azt jelenti, hogy táplálja a bélben lévő jótékony baktériumokat. Az almában lévő sztanin a „káros” LDL-koleszterint képes mérsékelni a vérben.

Az alma héjában lévő polifenolok, antioxidánsok, flavonoidok segítik a szív és érrendszer egészségvédelmét, meggátolhatják a szabadgyökök károsító hatásait, fiatalítják a bőrt, de a vérnyomásra is kedvező hatást gyakorolhatnak.

Tanulmányok szerint lehetséges, hogy az almában lévő polifenolok segítenek megakadályozni a hasnyálmirigy béta-sejtjeinek szöveti károsodását. A béta sejtek inzulint termelnek a szervezetben, és gyakran károsodnak a 2 -es típusú cukorbetegeknél. Vagyis az alma rendszeres fogyasztása segíthet elkerülni a betegség kockázatát.

Az antioxidánsokban gazdag alma megvédheti a tüdőt az oxidatív károsodástól, ezáltal csökkentheti az asztma kockázatát, ráadásul gyulladáscsökkentő hatású is.

A kutatók úgy vélik, hogy a gyümölcsben található antioxidáns és gyulladásgátló vegyületek elősegíthetik a csontsűrűséget és szilárdságot, és a kalcium szintet is növeli az alma húsának fogyasztása.

Állatkísérletek szerint az almalé segíthet megakadályozni a memóriában részt vevő neurotranszmitterek pusztulását, vagyis védi az agyat és az időskori elbutulás ellen hathat.

Az alma fogyasztásának tehát rengeteg vélt és alátámasztott jótékony hatása van, de már önmagában az is elég indok, hogy a gyümölcsöt nagyon szeretjük, mert finom. Érdemes tehát minden nap enni 1-1 almát, ráadásul ezerféleképpen lehet elkészíteni és hasznosítani.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/10-health-benefits-of-apples
Borítókép forrása: unsplash.com