A mozgásszervrendszer rendben tartása kulcsfontosságú, ha aktív, hosszú életet szeretnénk élni.

A mozgás az ember olyan tevékenysége, amit rendkívül változatos formákban, minden nap végez. Amíg egészségesek és fittek vagyunk, észre sem vesszük, milyen fontos, hogy rendben legyenek ízületeink, izmaink, csontjaink.

csontok_vitamin
Forrás: unsplash.com

Egy ficam, rándulás, húzódás, izomgyulladás, törés, és máris rájövünk, mennyire nagy érték a mozgásszervrendszer egészsége. Éppen ezért nagyon fontos, hogy amíg rendben vagyunk, addig ügyeljünk a csontok és ízületek védelmére. A nőknél a hormonális változások, például a menopauza hatására a kalcium hirtelen, nagy mértékben képes kiürülni a csontokból, így azok sérülékenyek lesznek. A férfiakat általában a túlzott fizikai megterhelés sújtja. Mindkét nemnél komoly problémát jelent az ülő, mozgásszegény életmód, melynek hatására jelentkeznek a nyak, váll és derékfájdalmak.

Csontjaink tömör állományát, szilárdságát a különböző ásványi anyagok adják, de a vitaminoknak is nagy szerepe van ezek beépülésére. Épp ezért olyan ételeket kell fogyasztanunk, melyek ezt pótolják, illetve nem szabad megfeledkeznünk a heti rendszeres mozgásról sem. Ha pedig bajok jelentkeznek, igyekezzünk ne gyógyszerekkel eltompítani a tüneteket, hanem igazi megoldást találni, helyre rakni a dolgokat, például egy manuálterapeuta, gyógytornász vagy masszőr közreműködésével.

A csontritkulás a kor előrehaladtával mindkét nemnél jelentkezik, a nőknél pedig a változó kor ezt nagymértékben súlyosbíthatja. Ezért ajánlott a kalciumban és C-vitaminban, valamint antioxidánsokban gazdag étrend. A kalcium fogaink egészsége és megtartása szempontjából is fontos. A zöldségek, gyümölcsök tehát nemcsak az immunrendszerünk védelmét szolgálják, de a mozgásszervrendszerét is.

A kalciumban gazdag ételek mellett pótolnunk kell a D- és K-vitamint is a szervezetben, mert ezek kihatnak a kalcium felszívódására, hasznosulására, illetve a K-vitamin a csontképzést is serkenti.

A fehérjében gazdag étrend azért fontos, mert ezek a felépítőanyagok az izmainkért felelősek, fehérjék és aminosavak hiányában a csontokhoz kapcsolódó izmok gyengülhetnek meg.

25 éves kor felett a test ragasztóanyaga, a kollagén is fokozott mértékben ürülni kezd, illetve leáll a természetes szintézise, ezért külső forrásból kell azt pótolni. A kollagén ott van mindenhol a szervezetben, felépíti a csontokat, izmokat, ízületeket, a bőrt és a belső szerveket is. A legjobb, ha állati eredetű formában pótoljuk. Ha nem szeretjük a belsőségeket, csontlevest vagy az alaplevet, akkor étrend-kiegészítők formájában is pótolhatjuk. A kollagén is egy fehérje, mely glicin, prolin és lizin aminosavakat tartalmaz, amelyek elősegítik a csont, az izom, az ínszalagok és más szövetek felépítését.

Az ásványi anyagok közül a magnézium és a cink is nagymértékben hozzájárul mozgásrendszerünk egészségéhez, hiányukban izomgörcsök léphetnek fel. Az omega zsírsavak a szervezetünk egészét segítik, de különösen hasznosak az érrendszer szempontjából, és az ízületeket is „beolajozzák”.

Sokan nem veszik komolyan, pedig az egyik legnagyobb ellenségünk a túlsúly, az elhízás. A plusz teher nemcsak a mozgásszervrendszert teszi sebezhetővé, de számos betegség kockázati faktora is. Egy helyesen összeállított étrenddel, rendszeres testmozgással tehát biztosíthatjuk az aktív és betegségmentes életet.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/build-healthy-bones
Borítókép forrása: unsplash.com