A króm-pikolinát az ásványi króm egyik formája, amely megtalálható számos táplálékkiegészítőben, azzal a céllal, hogy javítsa az anyagcserét és súlycsökkenést eredményezzen.

Az ásványi króm sok élelmiszer típusban jelen van, és a kutatások szerint esszenciális is a szervezetben, ugyanakkor nem tudjuk előállítani, így csak külső forrásból vihetjük be. A króm, mint elem részt vesz bizonyos biokémiai folyamatokban, pl. segíti az inzulin hormon termelődését. Az inzulin pedig a cukor anyagcsere alapja, de befolyásolja a többi tápanyag típus (zsír és fehérje) felhasználását is.

fogyas_krom
Forrás: unsplash.com

Érdekes, hogy a krómnak csak nagyon kis százaléka szívódik fel a belekben, de króm-pikolinát, az ásványi króm, amely három pikolinsav molekulához kapcsolódik, jobban hasznosul. Ezért teszik bele sok étrend-kiegészítőbe.

Egy tanulmány megállapította, hogy 16 héten át 200 μg/nap króm szedése csökkentheti a vércukorszintet és az inzulint, miközben javítja a szervezet inzulinra adott válaszát. Más kutatások kimutatták, hogy a magasabb vércukorszintű és alacsonyabb inzulinérzékenységű betegek jobban reagálhatnak a króm kiegészítőkre. Ezenkívül egy nagy, több mint 62 000 felnőtten végzett vizsgálatban a cukorbetegség valószínűsége 27% -kal alacsonyabb volt azoknál, akik krómot tartalmazó étrend-kiegészítőket szedtek. A króm tehát segíthet az inzulin rezisztencia és II. típusú diabétesz elleni harcban, de ezek a tanulmányok nem orvosilag igazoltak, ezért is marad a króm étrend-kiegészítő státuszban. A króm, mivel segíthet stabilizálni a vércukorszintet, illetve a cukorszint ingadozásra adott választ, ezáltal ellensúlyozhatja a falási rohamokat, tompíthatja az éhséget. Ezért ajánlják pl..fogyókúrák kiegészítéseként.

Az ásványi króm kis mennyiségben megtalálható sok élelmiszerünkben, például húsokban, gyümölcsökben és zöldségekben (alma, brokkoli), de mennyisége változó lehet a mezőgazdasági eljárásoktól függően és nem is igazán mérik be erre a táplálékainkat. Félni valója senkinek nincs, króm hiány sosem lép fel az emberi szervezetben.

Nagy súlycsökkentést nem szabad várni a króm tartalmú kiegészítőktől, de segíthet a diétában, ha nehezen birkózunk meg az étvágy csökkentésével. A fogyást azonban nem a króm fogja okozni, hanem a kalóriadeficit, amit a mozgással lehet elérni, illetve a helyes étrend betartásával.

Forrás: unsplash.com
Borítókép forrása: https://www.healthline.com/nutrition/chromium-picolinate