Örökzöld kérdés, hogy a sokféle olaj közül melyiket válassza az ember a mindennapokban, elvégre olyan sok befolyásoló tényező van, hogy ember legyen a talpán, aki észben tudja tartani az összeset, minden előnyével és hátrányával együtt. Ugyanakkor a megfelelő minőségű olaj kiválasztásával nem csak az egészséget, hanem étel minőségéért is sokat tehetünk.

Fogós kérdés, hiszen mindenki a saját tapasztalataira esküszik, ám egy neves dietetikus, Dr Sarah Schenker most helyre teszi a különböző, kevésbé használt olajokról alkotott híreszteléseket.

A leggyakrabban használt olaj a napraforgóolaj, amit a napraforgó növény magjából, hideg vagy meleg sajtolással nyert növényi zsiradék. Eleinte a bőr- és gyapjúfeldolgozásban használták. Étkezési célokra csak a 19. század eleje óta veszik igénybe, de eleinte igen korlátozottan. Az 1940-es években vált tömegessé. Korunkban nagyobbrészt étolajként hasznosítjuk, de a margarin és a szappan gyártásának is fontos alapanyaga.

Dr Sarah Schenker a szokásos „olajklisék” helyett, arra igyekszik ráirányítani a figyelmet, hogy az extra szűz oliva olajon túl is van élet. Kifejezetten, három olyan olajat vett górcső alá, melyek kevésbé vannak a köztudatban.

Az első a listáján a kókuszolaj. Szakvéleményében kifejti, hogy a kókuszolaj 86,5%-a telített zsírsavakból áll, ennek ellenére a kutatások azt mutatják, hogy a szervezet gyorsabban felbontja, mint bármi mást, így alkalmazhatjuk, persze normális mennyiségben.

A második a dióolaj, mely kifejezetten egészséges, tele van hasznos zsírsavakkal, és csökkenti a szívbetegség kockázatát. Schenker szűkszavúan annyit ír róla, hogy felhasználása nem túl sokoldalú, viszont nagyon egészséges.

A listáján szereplő harmadik olaj a kendermagolaj. Ez igazi esszenciális zsírsav bánya, ugyanis az omega-3, 6, és 9 zsírsavak megtalálhatók benne, és nagyobb arányban fordulnak elő az olajban, mint bármely másban. Egy evőkanál belőle biztosítja a napi ajánlott omega-zsírsav bevitel 94%-át. Schenker csak pozitívumokat emelet ki az olajjal kapcsolatban, és kifejezetten ajánlja fogyasztásra.

Képek forrása: Pixabay.com