A ketogén étrendek alapjában a zsír és fehérje bevitelt népszerűsítik, ami jórészt állati eredetű. De vajon létezhet növényi keto étkezés?

A ketogén étrendek alapja a ketózis vagyis a magas zsírbevitel hatására működésbe lépő evolúciós túlélő stratégia. Ehhez azonban a szénhidrát mennyiséget nagyon alacsonyan kell tartani. Ketózisban a szervezet nem szénhidrátból (glükóz) nyer energiát, hanem a zsírszövet lebontása által az ún. ketonokból.

keto_dieta_vega
Forrás: unsplash.com

A felszabaduló ketonokat az agy is hasznosítani tudja, káros hatásait nem figyelték meg. A ketogén étrendben a zsiradékok, zsíros húsok, belsőségek adják a táplálék 75%-át, a tiszta fehérjék csak 20-25%-ban kapnak helyet az étrendben, szénhidrát pedig elenyészően kevés fogyasztható, pl. zöldség formájában. A mai napig élnek olyan természeti népek, akik ketogén étrendet követnek (eszkimók, indiánok), hiszen nincs elérhető elegendő szénhidrátforrásuk. Ők szinte kizárólag állati eredetű táplálékokat fogyasztanak. Az orvosilag felügyelt ketogén diétát alkalmazzák epilepszia és daganatos betegségek kezelésére is, sőt eredetileg az epilepszia gyógyítására hívták életre.

Noha a tradicionális ketogén étrend szószólói nem javasolják a növényi olajok, zsiradékok túl fogyasztását, a vegetáriánus ketogén diéta pont ezen alapszik. A vega keto diéta egy magas zsírtartalmú, alacsony szénhidráttartalmú étkezési minta, amely elhagyja a húst és a halat, helyette más egészséges zsírokra támaszkodik, mint például a kókuszolaj, a tojás, az avokádó, a diófélék és a magvak.

Az egészséges vegetáriánus keto-étrendnek különféle, nem keményítő tartalmú zöldségeket, egészséges zsírokat és fehérjeforrásokat kell tartalmaznia, mint például:

Zöldségek: spenót, brokkoli, gomba, kelkáposzta, karfiol, cukkini, répafélék és kaliforniai paprika

Egészséges zsírok: olívaolaj, kókuszolaj, avokádó, MCT olaj

Magvak: mandula, dió, kesudió, makadámdió, pisztácia és brazil dió, chia, kender, len és tökmag

Növényi vaj: mandula-, földimogyoró-, pekándió- és mogyoróvaj

Teljes zsírtartalmú tejtermékek: tej, joghurt és sajt

Fehérje: tojás, tofu, tempeh, spirulina

Alacsony szénhidráttartalmú gyümölcsök (mérsékelten): bogyók, citrom és lime

Gyógynövények és fűszerek: bazsalikom, paprika, bors, kurkuma, só, oregánó, rozmaring és kakukkfű

Kerülni kell mindenféle szénhidrátot, édességet, pékárut, tésztafélét, gabonákat, a zöldségek közül a hüvelyeseket, az édes gyümölcsöket és az alkoholt is!

A ketogén diétáknak számos olyan egészségügyi hatása van, amit tapasztalatok útján figyeltek meg, de orvosilag kevéssé elfogadott még széles körben. Hazánkban is foglalkozik vele pl. A paleomedicina csoport, illetve rövid időszakra bárki kipróbálhatja kockázatok nélkül.

A diéta hátránya lehet az első pár napban, hogy éhesek és fejfájósak lehetünk, amíg kiürül a cukor és átáll a szervezet a ketózisra. Bizonyos betegségek esetén pedig nem alkalmazható, mivel a szervezet nem bírja a túl sok zsírt (pl. epeproblémások).

Hosszú távon oda kell figyelni, mert egy vega ketogén étkezésben hiányt szenvedhetünk különböző mikrotápanyagokból, ásványi anyagokból, vitaminokból! Várandós kismamák, szoptatós kismamák és gyerekek esetén nem alkalmazható egyáltalán!

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/vegetarian-keto-diet-plan
Borítókép forrása: unsplash.com