Hasznos tudásra tehetünk szert, ha megismerjük a különböző, sütéshez és főzéshez használható olajokat, hiszen a legismertebb fajtának a napraforgóolajnak vannak egészségesebb változatai is. 

A szupermarketekben egyre többféle olajat találunk a polcokon, némelyikről még nem is hallottunk, hiszen leggyakrabban a jól bevált, semleges ízű növényi olajokat, azon belül is a napraforgóolajat használjuk. Aki már kicsit ismerkedik az egészséges életmóddal, annak a háztartásában pedig ott van az olívaolaj is, de ezeken kívül még rengeteg másfajtát ajánl a szakirodalom. Lássuk is, melyek ezek!

Kókuszolaj

Leggyakrabban a szépségápolásban használatos, mert jó hatással van a hajra, és a bőrre is. Az étkezésben betöltött szerepének hasznosságával kapcsolatban megoszlanak a vélemények, ugyanis telített zsírsavakat tartalmaz, ami nagy mennyiségben nem jó a szervezetnek. A kókuszolaj kis mennyiségben viszont használható, főleg serpenyőben való sütéskor, mivel ellenállóbb a magas hőmérséklettel szemben.

Avokádóolaj

A finomítatlan avokádóolaj, mely nem magból, hanem az avokádó húsából készül, gazdag E-vitaminban és telített zsírsavakban. Gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik, ami segít megelőzni az erek károsodását, a szívproblémákat és a vérnyomásra is kihat. Felhasználása sokoldalú, viszont az ára sem a legalacsonyabb.

Dióolaj

Gazdag omega-3 és omega-6 zsírsavban, vasban, cinkben kalciumban és magnéziumban. Sütésre nem igazán alkalmas, ezért inkább salátákhoz és tésztákhoz használjuk inkább, sőt! Készíthető vele házi mogyorókrém is.

Szőlőmagolaj

Kókuszból készített társához hasonlóan ezt is megtaláljuk a szépségápolási termékek széles választékában, de ételek készítésekor is jól jön. Több területen való felhasználása miatt ezért figyelmesen olvassuk el a címkéket, hogy biztosan étkezési szőlőmagolaj kerüljön a kosarunkba. Nincs markáns íze, tele van C-vitaminnal és zsírsavakkal, de csak mérsékelten fogyasszuk, mert omega-6 zsírsavat is tartalmaz, melynek túlzásbavitele hízást idézhet elő. Szószokban, sütőben vagy serpenyőben való sütéskor is jó társunk lehet.

Forrás: Unsplash
Forrás: Unsplash

Lenmagolaj

Saláták vagy smoothiek készítéséhez ajánlott, semmiképp se süssünk vele. Ez az olaj segíti az emésztést és a székrekedés egyik természetes gyógymódja is lehet, melyet jó, ha alacsony hőmérsékleten tárolunk, például a hűtőben. 

Mogyoróolaj

A dióolajhoz hasonlóan ennek az íze is emlékeztet a csonthéjasokéra. Kevés benne a telített zsírsav, azonban magas a kalóriatartalma, emiatt ezzel is érdemes csínján bánni. A mogyoróolajok közül is érdemes a hidegen sajtolt változatot választani, mely ázsiai fogások és desszertek jó kiegészítője lehet.

Tökmagolaj

Az A-, K-, és E-vitaminban gazdag tökmagolaj élénkzöld színe és finom íze miatt szószok kiváló alapanyaga, de még fagylalt is készíthető belőle.

 

Forrás:  https://time.com/5342337/best-worst-cooking-oils-for-your-health/, https://www.eatthis.com/cooking-oils/
Borítókép forrása: pexels.com