Az új irányzat ötvözni kívánja a paleolit és a vegán étrendet, és azzal kecsegtet, hogy nagyon jó lesz tőle az egészségünk.

Felsorolni is nehéz lenne, hány fajta diéta, illetve étrend irányzat alakult ki az elmúlt 10-20 évben, kezdve az Atkins-diétától az IR-en és vércsoport diétán át a ketogén étrendig. A legtöbb azzal fogja meg a laikusokat, hogy sokat lehet vele fogyni (az már más kérdés, hogy ez mennyire tartós), de némelyik azért az egészségre gyakorolt pozitív hatásokat is a fókuszba emeli. A legújabb módszer a pegán diéta, ami paleo és vegán alapokat vegyít, de ha kicsit részletesebben megismerjük, látható, hogy azért sántít ez az elv.

pegan_dieta
Forrás: unsplash.com

A pegán diéta megálmodója Dr.Mark Hyman, aki szerint az étrendjét folytatók szervezetében a gyulladások eltűnnek, a vércukorszint optimalizálódik, és hosszú távon álom alak és jó egészség lesz a jutalmunk. Nagy hangsúlyt fektet az étrend a zöldségekre és a gyümölcsökre, de megengedett kis vagy közepes mennyiségű hús is benne, bizonyos halak, diófélék, magvak és néhány hüvelyes fogyasztása is. Az erősen feldolgozott szénhidrátok, cukrok, olajok és magvak tiltólistásak, bár nagyon kis mennyiségben semmit sem zár ki. Célja az lenne, hogy ne vegye el a kedvet a sok korlátozás, tehát hosszú távú étrend kialakítását célozza meg.

A vegánságból átemelt része a magas zöldség és gyümölcs fogyasztás, és azokat is minél kevésbé feldolgozottan ajánlja. Ezeknek kell kitennie az étkezések 75%-át. Előnyben részesíti az alacsony glikémiás indexű növényi táplálékokat, pl. gyökér zöldségeket, bogyós gyümölcsöket, melyek a vércukorszintet nem bolygatják meg.

A maradék 25%-ban fehérjét kell fogyasztani, minél tisztább forrásból, főként halat javasol, de lehet szabad tartású, legeltetett marha is, szárnyas vagy sertés, és mellettük tojás. Zsírforrásunk a húsok zsírtartalma, valamint olajos magvak, avokádó, kókusz, és a halakból nyert omega-3. Kis mennyiségben javasolt a pegán táplálkozásban gluténmentes teljes kiőrlésű gabonákat és hüvelyeseket fogyasztani.

Ami nem javasolt:

  • Tej és tejtermékek

  • Glutén tartalmú gabonák, pékáruk, tészták

  • Cukor

  • Finomított olajok

  • Adalékanyagok, színezékek, tartósítószerek

  • Hüvelyesek (csak nagyon kis mennyiségben szabad, mert emelik a vércukorszintet)

A pegán diéta előnyei és jótékony hatásai a sok zöldségnek és gyümölcsnek köszönhető, hiszen azok tele vannak vitaminokkal, antioxidánsokkal, rosttal, ásványi anyagokkal, amelyek mind ellenállóbb immunrendszert eredményezhetnek és jobb emésztést. A halak omega3 és egyéb hasznos zsírsav tartalma pedig csökkentheti a gyulladásokat, segít a keringési rendszert egészségesen tartani. Mivel a vércukorszint nem ingadozik, és a pegánok kiiktatják a szénhidrátok, lisztes termékek jó részét is, így az étrend bizonyosan jelentős súlycsökkentést is eredményez.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/pegan-diet
Borítókép forrása: unsplash.com