A kellemetlen szokásnak számos oka és káros következménye van, ezért fontos tudni, hogyan lehet megszüntetni.

Az éjszakai bruxizmusnak is nevezett jelenség kárt tehet a fog zománcrétegében, az ínyben, és az sem mellékes, hogy pszichés vagy lelki okai is lehetnek, amelyeket nem érdemes a szőnyeg alá söpörni...

fogcsikorgatas
Forrás: pexels.com

Mit lehet tenni a fogcsikorgatás mérséklésére, amíg meg nem szüntetjük azt véglegesen?

  1. Fogvédők, szájvédő sín. Az előre gyártott vagy egyénre szabott fogvédők segíthetnek megvédeni fogainkat a károsodástól és csökkenthetik az állkapocs megterhelését is. Az egyedi gyártású fogvédők különböző vastagságúak, kifejezetten az állkapocs méretéhez és alakjához igazodnak. Általában kényelmesebbek, mint az előre gyártott fogvédők, mivel lágyabb anyagból készülnek. Az éjszakai fogvédők jellemzően műanyagból készülnek. Néhány ember számára ezek nem annyira kényelmesek, mint az egyedi gyártásúak.

  2. Fogkorona átalakítás. A reduktív koronaplasztika egy olyan fogászati ​​eljárás, amely a fogak harapófelületének átalakítására vagy szintezésére alkalmazható. Hatékony lehet, ha a fogak csikorgását rosszul illesztett vagy görbe fogak okozzák.

  3. Stresszkezelés. Néhány embernél a fogcsikorgatás oka a mentális egészségi problémákra, a túl sok stresszre, a depresszióra és a szorongásra vezethető vissza. Éppen ezért fontos a pszichés kezelés, a stressz oldása, az okok gyökereinek megtalálása és oldása. Relaxáljunk, jógázzunk, meditáljunk vagy kérjük szakember segítségét, aki lehet kineziológus, pszichológus vagy Wingwave terapeuta is.

  4. Állkapocs torna. A nyelv- és állkapocsizom gyakorlatok segíthetnek az áll- és arcizmok ellazításában, valamint az állkapocs megfelelő lazaságának fenntartásában.

A következő gyakorlatokat érdemes kipróbálni:

  • Nyissuk ki a szánkat szélesre, közben pedig érintsük a nyelvünket az első fogakhoz. Ez segít ellazítani az állkapcsot.
  • Mondjuk ki hangosan az „N” betűt. Ez megakadályozza, hogy a felső és az alsó fogak érintkezzenek.
  • Próbálkozhatunk az áll izmainak masszírozásával is, ami lazítja azt a területet.

A fogak krónikus csikorgatása olyan problémákat okozhat, mint például a fülfájás, a fejfájás, az arc fájdalma, a rágófelületek sérülése, a fog letörése és az arcizmok deformitása, ezért fontos, hogy vegyük komolyan a problémát! A fogcsikorgatás megszüntetésével elejét vehetjük a beszéd-, nyelési- vagy rágási problémáknak.

Forrás: https://www.healthline.com/health/how-to-stop-grinding-teeth?fbclid=IwAR1e45geZmt35PebB_9UiBGci9XmaJEmStdkvjcbUzNvr__LzADxNYHXI3I
Borítókép forrása: pexels.com