Az anyai szervezetnek fejlődő magzat számára a fogantatástól a születéséig biztosítania kell az ideális környezetet. Ezért ebben az időszakban kiemelten fontos figyelmet fordítani a megfelelő táplálkozásra a megfelelő tápanyag-ellátottság biztosítása érdekében.

Számos terhességi kórkép, méhen belüli fejlődési rendellenesség, sőt bizonyos gyermekkorban kialakuló betegség kockázata összefüggést mutat a várandósság előtti és alatti életmóddal, többek között az étrenddel befolyásolható tényezőkkel. A családtervezés, a várandósságra való tudatos felkészülésnek meghatározó része a helyes életmódbeli, táplálkozási szokások minél korábban történő kialakítása.

A várandósság időszakában az anya egyéni tápanyagigénye trimeszeterenként változik, az ajánlott beviteli értékek akár 50-100 százalékkal is megemelkedhetnek. Ezzel párhuzamosan a makrotápanyagok (szénhidrátok, fehérjék, zsírok) és mikrotápanyagok (vitaminok, ásványi anyagok) iránti szükséglet is növekszik. A hiányosan táplálkozók, a speciális diétát követők, valamint a krónikus betegségben, felszívódási zavarban szenvedő kismamák esetében még jobban fokozódhat a mikrotápanyagok iránti szükséglet.

varandossag_terhesseg_etrend
Forrás: pixabay.com

A fokozódó anyagcsere-folyamatok következtében megnövekedett tápanyag-, ásványi anyag- és vitaminigényt megfelelő minőségű és mennyiségű táplálékfelvétellel, változatos étrenddel, szükség szerint étrend-kiegészítéssel kell fedezni.

A dietetikus szakemberek tanácsai alapján – kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás mellett –érdemes étrend-kiegészítőket szedni a várandósság előtt, alatt és után is.

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége
Borítókép forrása: pixabay.com