Az étel megrágásakor azt kisebb darabokra bontjuk szét, amit könnyebb megemészteni. A nyállal keveredve a rágás célja, hogy a lehető legtöbb tápanyagot kivonja az ételből, amit elfogyasztottunk.

A kutatók közül sokan sokfélét mondanak a rágásról, és egy elterjedt mondás szerint egy falatot legalább harminckétszer kell megrágni a jó emésztés érdekében. A vizet tartalmazó, puhább ételekhez persze kevesebb rágás is elég, de a cél az, hogy a falat teljesen elveszítse állagát, mire lenyeljük. Erre a harminckettes számra mintegy átlagként kell tekintenünk, hiszen a steaket és a dióféléket többször, a dinnyét pedig sokkal kevesebbszer is elég megrágnunk.

A rágás előnyei

Az emésztés első szakasza, ezután következik a nyelőcső, ami a gyomorba továbbítja az ételt. Ott enzimekkel keveredik össze, és tovább bomlik, hogy energiává alakulhasson. Ha megemésztődött, a maradék továbbhalad a vékonybélbe, ahol további enzimekkel vegyül, felszívódik a lehető legtöbb hasznos tápanyag, majd salakanyagként a vastagbélbe jut. Innen pedig székletként távozik majd.

Ha az ember túl nagy vagy túl kicsi falatokat harap, esélyes, hogy nem rágja meg őket megfelelően. Ez nemcsak a tápanyagok felszívódása miatt fontos, hanem azért is, mert egy sor emésztőrendszeri és egyéb problémát okozhat a nem rendesen megrágott étel:

  • Fulladás
  • Alultápláltság
  • Dehidratáltság
  • Felfúvódás
  • Refluxbetegség
  • Gyomorégés
  • Émelygés
  • gázképződés

Ha gyorsan rágunk és úgy általában gyorsabban fogyasztjuk el az ételt, akkor hajlamosak vagyunk többet enni. Ennek az az oka, hogy az agyunk még nem küldött a gyomrunknak arra vonatkozó „utasítást”, hogy már tele van - ezzel szemben ha lassabban, komótosan eszünk, legalább húsz percig tart egy étkezés, nagyobb eséllyel érezzük majd magunkat jóllakottnak.

evés
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

A rágás módját illetően fontos, hogy ne pakoljuk tele az evőeszközt, csak akkora falat legyen rajta, ami nem esik le róla. Ez nemcsak illembeli kérdés, hanem egészségügyi is.

Egyéb tippek a helyes étkezéshez

  • étkezés előtt fél órával igyunk, illetve utána is, mert ez segíti az emésztést
  • ne igyunk rögtön kávét az étkezés után, mert felgyorsítja az emésztést és rögtön indulhatunk a mosdóba
  • ne együnk gyümölcsöt és feldolgozott édességeket rögtön ebéd után
  • ne edzzünk közvetlenül étkezés után – az emésztéshez is energia kell, és a két folyamat megzavarja egymást
  • sétáljunk egyet evés után, ez segíti az étel gyomor felé mozdulását
  • együnk gyakran erjesztett élelmiszereket, például kovászos vagy csemegeuborkát, mivel ezekben emésztőenzimek és a szervezet számára szükséges baktériumok vannak
Forrás: https://www.healthline.com/health/how-many-times-should-you-chew-your-food
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix