Egyre többen vannak, akik nem fogyaszthatnak állati tejeket az intoleranciáik miatt, nekik egyre többféle növényi tej elérhető. Az egyik legtáplálóbbnak a kókusztejet tartják az emberek. De vajon tényleg így van?

Ha növényi tejet vásárolunk, érdemes nem csak az ár alapján dönteni. Ha megvizsgáljuk a dobozok hátoldalát, láthatjuk, hogy sok ilyen tejben 1-2% a maganyag, a többi jó esetben víz és ásványi anyagok, rosszabb esetben cukrok, illetve mindenféle egyéb kiegészítők.

kokusztej
Forrás: unsplash.com

A kókusztej az érett, barna kókuszdió fehér húsából származik, sűrű állagú és gazdag, krémes textúrájú növényi tej. A délkelet-ázsiai konyhák sokszor alkalmazzák főzéshez-sütéshez ezt a tejet. Nálunk is fellelhető eredeti import, ezeket jól fel kell rázni, mert valóban sűrű, krémes folyadékok, amiknek az aljára dermed kissé a kókuszmassza. A nagyon híg, multikban kapható kókusztejekkel vigyázni kell, ott is előfordulhat a fent leírt probléma, hogy alig van bennük kókusz.

A kókusztejet nem szabad összetéveszteni a kókuszvízzel, amely természetes módon megtalálható az éretlen zöld kókuszdióban. A kókuszvízzel ellentétben a kókusztej nem természetes módon keletkezik, hanem a szilárd kókuszhúst vízzel összepasszírozva kókusztejet készítenek, aminek körülbelül 50% víz.

Ezzel szemben a kókuszvíz körülbelül 94% a víz, és sokkal kevesebb zsírt és sokkal kevesebb tápanyagot tartalmaz, mint a kókusztej.

A kókusztej zsíros, magas kalóriatartalmú növényi tej, ám rendkívül tápláló is. Zsírtartalma közepes láncú triglicerideket takar, vagyis egészséges olajakat, ilyen pl. az MCT-olaj, ami kimondottan értékes, jó az érrendszernek, az agynak, az emésztésnek, de még a diétába is belefér. A kókusztej sok laurinsavat is tartalmaz, ami szintén egészséges zsírsav.

Kókusztejet fogyasztva segíthetjük a koleszterinszintünk normál értéken tartását, védjük a szívünket és az ereket, csökkenhetnek a szervezet gyulladásos folyamatai, és az emésztőszervi problémáknak is kedvezhet.

A kókusztej, csakúgy, mint a kókuszzsír, antibakteriális hatású, ezért a szájüregben például csökkentheti a kórokozó mikrobák fejlődését.

A kókusztej elsősorban tehát magas zsírsavtartalmának köszönheti kiváló tulajdonságait, ami miatt kimondottan egészséges a fogyasztása. Belülről kifelé még a bőrünket is tápláljuk vele, a szervezet pedig sok értékes tápanyaghoz is jut. Ihatjuk magában, adhatjuk a kávéhoz, de remek krémes smoothie-k is készíthetőek belőle, azzal azonban mindig számoljunk, hogy jellegzetes kókusz íze minden körülmények között megmarad.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/coconut-milk
Borítókép forrása: unsplash.com