Az emésztőrendszerünk nemcsak a táplálékok feldolgozása miatt fontos, az immunrendszerünk jelentős része is benne található.

 

Kevesen gondolják tovább az emésztést és a beleket annál, hogy a táplálékaink útja, illetve, hogy a vitaminok, tápanyagok végső soron valahol ott hasznosulnak.

emesztes_vitamin
Forrás: unsplash.com

Az emésztőrendszernek azonban számos egyéb fontos feladata is van. A belek valóban a táplálékot továbbítják emésztik meg és azokból a tápanyagokat a vérbe juttatják, de a belekben van a hasznos bélbaktérium flóránk több ezer katonája is, melyek az immunrendszerünk alapkövei. A bélrendszerhez tartozó máj a méregtelenítést végzi, segítségével történik a zsírok anyagcseréje, a hasnyálmirigy pedig szintén emésztőnedvet termel, de vannak hormontermelő részei is.

Egy ilyen bonyolult és összetett működésű rendszernek jól jön a támogatás, ezért az emésztés segítéséhez, a tápanyagok és vitaminok felszívódásához, a bélbaktériumok működéséhez jó, ha támogató segítségként ismerjük azokat a táplálékkiegészítőket, vitaminokat és ásványi anyagokat, melyek segíthetnek.

A B-vitamin csoport nemcsak az idegrendszernek és izmainknak esszenciális, hanem a bélrendszernek is. A tiaminként is ismert B1 segít a szervezetnek az étrendben lévő szénhidrátokat energiává alakítani, és szabályozza az étvágyat. A niacin, azaz B3 számos emésztőrendszeri funkcióhoz fontos, beleértve a szénhidrátok, zsírok és az alkohol lebontását. A niacin hiánya a pellagra nevű betegség kialakulásához vezethet, amely súlyos hányást és hasmenést okoz. A piridoxinként is ismert B6 nagyon fontos, hogy segítse az emésztőrendszert az elfogyasztott fehérje feldolgozásában.

A Biotin segíti az emésztőrendszert a koleszterin termelésében, a B12 pedig részt vesz a szervezet folsav- és szénhidrátfelhasználásában.

A C-vitamin mint antioxidáns, az emésztést is segíti azáltal, hogy támogatja a fogak és az íny egészségét, valamint segíti a szervezetben a vas felszívódását.

A D-vitamin segíti a szervezet kalcium felszívódását, és kulcsszerepet játszik az idegek, az izmok és az immunrendszer működésében. Kutatások szerint a megfelelő D-vitamin szint a vastagbélrák (és más daganatok) kockázatának csökkenésével jár.

Az A-vitamin és a karotinoidok, melyekből képződik, erős antioxidánsok. Számos egészségmegőrző szerepük van, és olyan tanulmányok is napvilágot láttak, melyek szerint az A-vitamin hiányos embereknél gyakoribbak az emésztőrendszer megbetegedései.

Forrás: https://www.everydayhealth.com/digestive-health/essential-vitamins-for-digestive-health.aspx
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.