A dohányosok számtalan panasztól szenvedhetnek, ezért néhány vitamin pótlására mindenképpen oda kell figyelniük.

A legkézenfekvőbb tanács, hogy aki dohányzik, mielőbb szabaduljon meg a káros szenvedélytől, ám ha ez egyelőre nem megy, mindenképpen oda kell figyelni néhány vitamin és ásványi anyag pótlására. 

C-vitamin

Míg egy nem dohányzó embernek napi 100 mg C-vitamin is elég, addig egy dohányosnak elszívott cigarettánként plusz 50 mg az ajánlott napi mennyiség ebből a vitaminból. A napi vitaminadag megnövelése ilyenkor azért is fontos, mert a felszabaduló méreganyagok megnehezítik a bevitt C-vitamin felszívódását.

Természetes C-vitamin források:

  • Padlizsán
  • Citrusfélék
  • Zöldpaprika
  • Csipkebogyó

Magnézium

A dohányosok általában keveset is mozognak, ezért megnő a magnézium-igényük is. A magnézium pótlására azért is figyelni kell, mert a sejtfalat és az idegrendszert is védő nyomelem előállítására nem képes a szervezet. A magnéziumhiány szívritmuszavarhoz, depresszióhoz, fejfájáshoz és magas vérnyomás kialakulásához is vezethet. A normál, 350 mg-os bevitelhez képest a dohányosoknak legalább 500 mg-os adagra van szükségük naponta.

Természetes magnéziumforrások:

  • Hal
  • Burgonya
  • Gabonafélék
  • Dió, mogyoró
dohányzás
Forrás: pixabay.com

A-vitamin

A Kansasi Egyetem táplálkozáskutatója, R. Baybutt patkányokon végzett vizsgálatai alapján megállapította, hogy az A-vitaminban szegény étrend tüdőtágulatot okoz, a füst hatására károsodó tüdő hörgői és a hörgőcskék mögé, a kötőszövetekbe is behatoló levegő hatására megnagyobbodik a tüdő, és ezzel a folyamattal párhuzamosan a légzés hatékonysága is csökken. A szakember szerint a cigarettában található benzpirén felelős az A-vitamin hiány kialakulásáért. Baybutt arra is rámutatott, hogy a dohányosoknál előforduló tüdőtágulat az A-vitamin hiánya miatt alakul ki.

Természetes A-vitamin források:

  • Paraj
  • Sárgarépa
  • Tojássárgája
  • Tengeri halak

E-vitamin

Az  E-vitamin a sejt membránjainak védelmében lát el fontos szerepet, nem véletlen, hogy az egyik leghatásosabb zsírban oldódó antioxidánsként tartják számon. A dohányosok szervezetében a védelmi szerepet betöltő E-vitamin folyamatosan ürül a szövetekből, ezért azt rendszeresen pótolni kell.

Természetes E-vitamin források:

  • Avokádó
  • Búzacsíra
  • Olajos magvak.
Borítókép forrása: pixabay.com
 
Neked ajánljuk

Ilyen üzenete van számunkra a menstruációs ciklusnak (x)

Majdnem minden nő megtapasztalja élete során, hogy valamilyen csúszás vagy zavar adódik a menstruációs ciklusában. Rendszertelenül érkezik: egyszer túl korán, máskor pedig későn jön meg. Összeszedtük, milyen okok állhatnak a cikluszavar hátterében.