Annak ellenére, hogy ez a vitamin számos élelmiszerben megtalálható, a B12 elégtelen mennyisége a szervezetben viszonylag gyakori. Ennek oka lehet a korlátozott tápanyagbevitel (diéták), felszívódási zavar vagy a B12-szintet kimerítő gyógyszerek szedése.

A B12-vitamin nélkülözhetetlen szerves anyag, amelyre szervezetünknek olyan folyamatokhoz van szüksége, mint a DNS-szintézis, az energiatermelés és a központi idegrendszer megfelelő működése. Mivel az életkor előrehaladtával csökken a B12 táplálékból történő felszívódásának képessége, a hiány gyakrabban fordul elő idősebb felnőtteknél. Ez azonban nem azt jelenti, hogy gyermekeknél és fiatalabb felnőtteknél, beleértve a terhes és szoptató kismamákat is, ne alakulna ki B12-hiány.

b12
Forrás: unsplash.com

A B12 vitamin megfelelő mennyisége könnyedén fedezhető a táplálkozásunkkal, illetve B-komplex formában, étrend-kiegészítőként is javasolt lehet a szedése, főleg tanulóknak, nehéz fizikai munkát végzőknek, vizsgaidőszakban, diéta esetén vagy várandósoknak.

A B-vitamin csoportba tartozó vegyületek (B1, B2, B6, folsav) a szervezetünk hasonló folyamatait támogatják, de eltérő módon, egymás hatását pedig erősíthetik. Éppen ezért ha az egyik fajtából hiány lép fel, feltehetőleg másikból is, ezért is javasolta B-vitamin komplexek fogyasztása.

Természetes forrásai a B12-nek és a többi B-vitaminnak: élesztő, borjú és marhahús, bárányhús, belsőségek, lazac, ponty, hering, tej és tejtermékek, sajtok, tojás.

Mivel a B12 főleg állati eredetű dolgokban van jelen nagyobb mennyiségben, a vegák és vegánok kicsit bajban vannak. Ők pl. a homoktövis vagy a savanyított káposzta elfogyasztásával juthatnak az értékes vegyülethez természetes úton.

A napi ajánlott B12 beviteli mennyisége:

Férfiak és nők számára: 2-3 µg

Terhesség és szoptatás alatt: 3,5-4 µg

Csecsemők számára: 0,3-0,5 µg

Gyermekek számára: 0,7-1,4 µg

Amennyiben kevés a B12 vitamin a szervezetben, vagy már ki is alakult a hiánya akkor a következőket tapasztalhatjuk:

  • Fáradtság, fáradékonyság

  • Vérszegénység

  • Sápadtság, fakó bőr

  • Fejfájás

  • Szorongás, levertség, letargia, depresszió

  • Ingerlékenység, izgatottság

  • Izomgörcsök, izomgyengeség

  • Koncentrálási nehézségek, mentális zavarok, romló memória

  • Zsibbadás, szúró érzés a végtagokban

  • Szájfájdalom és gyulladás a szájüregben, nyelv területén

  • Merevedési zavar

  • Látászavar

Ha szeretnénk elkerülni a különböző vitaminok hiányából fakadó tüneteket és problémákat, akkor törekedjünk a változatos táplálkozásra, fogyasszunk hazai, idény növényeket, ne idegenkedjünk a húsoktól, belsőségektől sem. Ha pedig szükséges, válasszunk a korcsoportunknak vagy életvitelünknek megfelelő multivitamin készítményt!

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-deficiency-symptoms
Borítókép forrása: unsplash.com
 
Neked ajánljuk

Hogyan ronthatja el a környezet a baba alvását?

Az alvási környezet, vagyis a szoba, ahol a baba alszik nagyon erős hatással lehet arra, hogy milyen könnyen tud elaludni, hányszor ébred fel éjjel és mikor kel reggel.