A narancssárga pigment anyag valójában jóval több, mint a növények kellemes színét adó vegyület.

A béta-karotin felelős a sárgarépa, a sütőtök, az édesburgonya vagy épp bizonyos gyümölcsök narancssárga színéért, ugyanis ez egy természetes pigment vegyület. De ennél sokkal fontosabb az embereknek, mivel a béta-karotinból a szervezet elő tudja állítani az A-vitamint. A karotin továbbá antioxidánsként védi a bőrt és lassítja a sejtek öregedési folyamatait is.

beta_karotin_hatasa
Forrás: unsplash.com

Az A-provitaminnak is nevezett anyag antioxidánsként megköti a szabadgyököket, és csökkenti a szervezetben az ún. oxidatív stresszt. Ezek több tanulmány szerint is összefüggésben vannak bizonyos betegségek kialakulásával. A szabadgyökök előidézhetik a daganatos sejtek képződését, míg az oxidatív stressz kifejezetten káros minden szervrendszerünkre nézve. A béta-karotin ezért nemcsak a szépség egyik vitaminja, hanem komoly preventív szerepe lehet bizonyos betegségek megelőzésében.

A megfigyelések szerint a vegyület csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, a rákos megbetegedések kialakulásának gyakoriságát, valamint a kognitív folyamatokat is támogatja, így olyan betegségek rizikóját csökkentheti, mint például az Alzheimer-kór. Mivel A-vitamin képződik belőle, így hasznosak tartják a szem és a tüdő egészségének megőrzésében is.

Önmagában persze nem elegendő, hogy ezeket a betegségeket megelőzze, de jótékony hatásaival közreműködik az egészségesebb élet elérésében.

Béta-karotint fogyaszthatunk kapszula formájában is, de számos élelmiszerben fellelhető: répa, tök, brokkoli, dinnyefélék, paprikafélék, petrezselyem, sárgabarack, koriander, zsálya.

Az ajánlott napi bevitele 700-900 mikrogramm között van, állapotos nők ennek dupláját is szedhetik. Kapszulás formában mindig tartsuk be a dobozon ajánlott mennyiséget!

Forrás: https://www.healthline.com/health/beta-carotene-benefits#benefits
Borítókép forrása: unsplash.com