A tiamin, más néven B1-vitamin, a nyolc nélkülözhetetlen B-vitamin egyike, amelynek számos fontos funkciója van az egész testben.

Mivel az emberi test nem képes a tiamin előállítására, különféle B1-vitaminban gazdag ételek, például hús, diófélék és teljes kiőrlésű gabonák formájában kell gondoskodni a vízben oldódó vitamin pótlásáról. A B1 különösen fontos a sejtek anyagcsere folyamataihoz és az idegrendszer működéshez is. A tiamin felel azoknak az enizemeknek az előállításáért, melyek a bevitt szénhidrátokat energiává alakítják. Hiányában nemcsak az anyagcsere sérül és az idegrendszer gyengül, de a szív működésében is problémák léphetnek fel.

b1_vitamin_hiany
Forrás: unsplash.com

A tiaminhiány meglehetősen ritka a fejlett országokban, de különböző tényezők növelhetik a kockázatát, például az alkoholfüggőség, az öregkor, a HIV fertőzöttség vagy más immunhiányos állapotok, a cukorbetegség, veseproblémák és a dialízis, a terhesség, vagy a nagy dózisú vizelethajtó gyógyszerek alkalmazása.

Sokan nem veszik észre, hogy hiányuk van a vitaminból, mivel sok tünete enyhe, alig észrevehető. Nézzük a B1 hiány leggyakoribb szimptómáit!

  • étvágytalanság

  • fáradtság, levertség

  • ingerlékenység

  • alul működő reflexek

  • végtag zsibbadás, bizsergés

  • izomgyengeség

  • látásromlás

  • hányinger, hányás

  • légszomj

A B1 bevitelével a C-vitamin adagunkat is növelni kell, mivel összefüggésben állnak egymással. Gabonák, hüvelyesek, olajos magvak, margarin félék, húsok, belsőségek, halak, tej és tojás fogyasztásával biztosíthatjuk a B-vitaminok bevitelét szervezetünkbe táplálkozás útján.

Forrás: https://www.healthline.com/nutrition/thiamine-deficiency-symptoms
Borítókép forrása: unsplash.com