Ha valaki allergiás tüneteket produkál, azonnal kalciumot itatnak vele. De biztos, hogy ez hatékony? Egyáltalán mire jó még a kalcium és kell-e szednünk rendszeresen?

Talán még a gyerekek is fejből fújják a reklámokat, amiben felhívják a figyelmünket, hogy igyunk tejet, fogyasszunk bizonyos joghurtot vagy épp gabonapelyhet, mert sok benne a kalcium, ami kell a csontoknak és a fogaknak. Nos, a kalciumra tényleg valóban nagy szükség van a szervezetben, és sejt szinten az egyik legfontosabb ásványi anyag.

kalcium_hatasa
Forrás: unsplash.com

A kalcium a csontok és fogak erősítésén túl szerepet játszik a vér keringetésében, a hormonháztartásban, az izmok mozgatásában, és minden egyes sejt felhasználja a biokémiai folyamatai során. Mivel kalciumot nem tudunk termelni, muszáj az élelmiszerek (vagy étrend-kiegészítők) által pótolnunk. Ezt megtehetjük az említett tejtermékek fogyasztásával, kalciummal dúsított kenyerek és gabonafélék, pelyhek fogyasztásával, pótolhatjuk hüvelyes növényekből és kelfélékből, de sok kalcium van a halak húsában is.

A kalcium a D-vitaminnal szinergiában működik, vagyis felszívódásához szervezetünknek D-vitaminra van szüksége. Ez azt jelenti, hogy nem tudunk teljes mértékben profitálni a kalciumban gazdag étrendből, ha kevés a D-vitamin a testünkben. Ezért ne felejtsük el a napfényt, mint elsődleges D-vitamin forrást, de az immunrendszer fitten tartásához nyugodtan szedhetünk egész évben D-vitamin kapszulát.

A nőknek a kalcium kiemelten fontossá válik, ahogy halad az idő, mert a hormonok változása, a menopauza beköszönte rengeteg kalciumot kivon a csontokból. Ha nem szeretnénk csontritkulást, a fogak elvesztését, görcsbe ránduló izmokat a későbbiekben, akkor törekedjünk a kalcium dús étrendre!

A felnőttek ajánlott napi adagja 700-1200 mg körül van, életviteltől függően. Ezt nem lehetetlen étrenddel sem fedezni, ha odafigyelünk a fent említett élelmiszerekre. Nem szabad túlzásba sem vinni az ásványi anyag pótlását, a túl sok kalcium okozhat puffadást, székrekedést vagy vesekövet is.

Ne feledkezzünk meg a gyermekekről sem, a növekvő, fejlődő szervezet rohamtempóban használja fel a kalciumot, magnéziumot, vitaminokat, így mindig figyeljünk náluk a kiegyensúlyozott táplálkozásra!

Forrás: https://www.healthline.com/health/8-fast-facts-about-calcium#calciumrich-foods
Borítókép forrása: unsplash.com