Ha rosszul alszik a babád, akkor érdemes legelőször a napirendjét megvizsgálni, mert nagyon sokszor ez okozza a problémát. Éppen ezért ez a PEACE alváscoaching második lépése.

A nem megfelelő napirend kétféleképpen is elronthatja a baba alvását:

  1. Ha nem alszik eleget a baba. A túl kevés alvás folyamatos stresszt jelent a baba számára, és ilyen állapotban a babáknak is nehezebb elaludni. A megemelkedett stresszhormonszint nem csak nehezebb elalváshoz, de rosszabb minőségű alváshoz is vezet. Az alvás felületesebb lesz, és ezért a baba többször fog ébredni az éjszaka folyamán, reggel korábban kel, a nappali alvásai pedig rövidebbek lesznek.
  2. Ha túl sok idő telik el két alvás között. Lehet, hogy összességében a baba eleget alszik, de ha túl sok idő telik el a nappali alvásai között, vagy az utolsó nappali alvása és az esti fektetés között az hasonló eredményhez vezet, mint a túl kevés alvás.

Éppen ezért érdemes olyan napirendet kialakítani, ami elég időt biztosít a babának az alvásra, és ahol a nappali alvások is megfelelően vannak elosztva. A napirend kitalálása leginkább másfél éves kor alatt szokott nehézséget okozni a szülőknek. Ennek több oka is van:

  • Ilyenkor még általában többször alszik a baba napközben és nehéz lehet a nappali alvásokkal, etetésekkel és egyéb programokkal zsonglőrködni és olyan rendszert kitalálni, ami a legtöbb napon működik.
  • Minél kisebb a baba, annál változatosabbak a napok. Hiába találjuk ki az “ideális” napirendet, nem tudjuk betartani, mert a baba egyik nap így alszik, másik nap úgy.
  • Gyakoriak a napirendváltások, vagyis amikor a baba elhagy egy nappali alvást. Mire végre kialakul valamiféle napirend, a baba hirtelen vált, semmi sem tart pár hónapnál tovább. Az átmeneti időszakok pedig különösen összezavarhatják a szülőt.

Ha úgy érzed, hogy nehéz kitalálni, vagy betartani egy fix napirendet, akkor számolj inkább az ébrenléti idővel és figyeld a babán az álmosság jeleit. Sok szülő ezt választja, amíg a baba el nem jut a három, vagy kettő nappali alváshoz.

Az ébrenléti idő az az időintervallum, amennyit a baba kényelmesen ébren tud lenni. Ha tudod, hogy ez nagyjából mennyi szokott lenni a babádnál, akkor tudni fogod, hogy az utolsó felkeléséhez képest mikor kell majd legközelebb lefektetni. Így kevésbé lesz zavaró, hogy a nappali alvások hossza kiszámíthatatlan.

Tipikus ébrenléti idők:

  • Újszülötteknél: 0,5-1 óra
  • 6 hónapos korban: 2-3 óra
  • 12 hónapos korban: 3-5 óra
  • 18 hónapos korban: 5-6 óra

Az ébrenléti idő is változhat napról-napra, és egy napon belül is változik: általában délelőtt rövidebb, mint délután. Ezért érdemes az átlagos ébrenléti idő letelte előtt már legalább egy fél órával figyelni a babán az álmosság jeleit, és ha igényli, hamarabb lefektetni, illetve, ha még nem látszik álmosnak, akkor nyugodtan későbbre lehet tolni a következő alvást.

Az álmosság jelei sokfélék lehetnek. Figyeld meg, hogy a te babádra melyik jellemző:

  • ásítás
  • fülhúzogatás
  • szemdörzsölés
  • rángatózó mozgás
  • a hát ívbe feszítése
  • ujjszopás
  • a válladhoz bújik, amikor magadhoz öleled
  • lecsukódó szemek
  • nehezedő koncentráció, összeszaladó szemek
  • a szemkontaktus kerülése, elfordulás az ingerektől
  • bambulás, üveges szemek

A sírás, nyűgösség már késői jelek, amik azt jelentik, hogy már elkéstél a fektetéssel. Ilyenkor minél hamarabb fektesd le a babát és ha kell, adj neki több segítséget az elalváshoz, mint máskor.

 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.