A tanulmányok azt mutatják, hogy a terhesség alatti túlsúly gyarapodás számos egészségügyi problémát jelent mind az anya, mind a gyermeke számára.

Korábban az a nézet hódított, hogy amikor valaki várandós, akkor “kettő helyett eszik”. Ez bizonyos tekintetben igaz, de nem úgy, ahogy a legtöbben gondolják. A kismamák szervezetének vitamin- és ásványi anyag igénye valóban akár a duplájára is nőhet, ezért például, ha nem visz be elegendő kalciumot az anyuka, akkor a magzat az ő csontjaiból, fogaiból fogja elvonni. Természetesen nemcsak a kalciummal van probléma ebben az időszakban, a magnézium, a cink, a B-vitaminok, a folsav és a C- valamint D-vitamin szükséglet is megnő. A kívánós kismama tehát nem biztos, hogy a táplálékból szenved hiányt, sokkal inkább a tápanyagokból.

terhesseg
Forrás: unsplash.com

Sajnos manapság a szupermarketekben roskadoznak a polcok a nem túl egészséges alternatíváktól, minden túl van cukrozva, sózva, és még az olyan dolgokban is van extra és fölösleges szénhidrát, mint a májkrém, a párizsi vagy a virsli.

A kismamáknak tehát nagyon oda kell figyelniük a minőségi táplálkozásra, és, hogy ne mennyiségben egyenek kettő helyett, hanem minőségben.

Ellenkező esetben az anyuka súlygyarapodása olyan számottevő lesz, hogy még a baba is túlsúlyosan születhet, mérete megnehezítheti a szülés folyamatát, ráadásul az elhízott kismamák nagyon ritkán tudják leadni maradéktalanul a szülés után a plusz kilókat.

A túlzott szénhidrátbevitel az elhízás kockázatát növeli, ami nem esztétikai kérdés, sokkal inkább veszélyes faktor. Növelheti a terhességi cukorbetegség kialakulását, a szív-érrendszeri panaszok kialakulását, a hormonrendszer felborulását, de kihathat a pajzsmirigyre is.

A szakemberek szerint az alultápláltság legalább olyan veszélyes lehet, mint az elhízás.

Az első trimeszterben ajánlott a korábbi szokásainknak megfelelően étkezni (kivéve ha elhízottak vagyunk), majd a 2.-3.trimeszterben a napi kalóriatöbblet kb. 350-500 kalória kell, hogy legyen - ikerterhességnél ennek duplája.

Sok múlik persze az egyedi felépítésünkön, genetikánkon is. És azt is fontos kiemelni, hogy a sport, mozgás jó barátunk a terhesség alatt is, ráadásul a rendszeres testgyakorlatokkal könnyebben kordában tartható a túlevésből fakadó hízás.

Forrás: https://www.healthline.com/health-news/dont-eat-for-two-while-pregnant
Borítókép forrása: unsplahs.com
 
Neked ajánljuk

Mit tehetünk álmatlanság ellen?

Alvásunk mennyisége és minősége befolyásolja fizikai és kognitív teljesítőképességünket, az immunrendszerünket, a memóriánkat, és még azt is, hogy milyen hosszú lesz az életünk.