Mindenkinek szüksége van egy kis napozásra a D-vitamin termeléséhez, amely elősegíti a kalcium felszívódását az erősebb és egészségesebb csontok érdekében.

De a nap ultraibolya (UV) sugarainak való védtelen kitétele károsíthatja a bőrt, a szemet és az immunrendszert, de akár rákot is okozhat. Vannak más járulékos tényezők, mint például az öröklődés és a környezet, de a leégés és a túlzott ultraibolya sugárzás károsítja a bőrt. Ez a károsodás bőrrákhoz vagy a bőr idő előtti öregedéséhez vezethet.

Mit tesz a barnulás a bőrrel?

A barnulás a bőr reakciója az UV fényre. Amikor az UV-sugarak eljutnak a bőrig, a bőr több melanint termel, ami a barnulást okozó szín (pigment). A barnulás azonban nem akadályozza meg a bőrrák kialakulását.

Mi az ultraibolya sugárzás?

A Nap energiája látható, infravörös és ultraibolya (UV) sugaraként jut el a földre. Csak az UVA és az UVB ultraibolya sugarak érik el a föld felszínét. A Föld légköre elnyeli az UVC hullámokat. Az UVB sugarak sokkal nagyobb kockázatot jelentenek a bőrrák vonatkozásában, mint az UVA. Utóbbi a bőr öregedését, ráncosodását és rugalmasságvesztését okozza, valamint fokozza az UVB káros hatásait, beleértve a bőrrákot és a szürkehályogot is.

A legtöbb esetben az ultraibolya sugarak reagálnak a melaninnal. Ez az első védekezés a napsugarak ellen. Ennek oka, hogy a melanin elnyeli a veszélyes UV-sugarakat, amelyek súlyos bőrkárosodást okozhatnak. A leégés akkor alakul ki, ha az UV-károsodás meghaladja a védelmet, amelyet a bőr melaninja képes biztosítani. A barnulás a bőr reakcióját jelenti a nap sérüléseire. Kis mennyiségű napozás egészséges és kellemes, de a túlzott mértékű már veszélyes lehet. Óvintézkedéseket kell tenni a napfénynek való túlzott kitettség megelőzésére. Ezek a megelőző intézkedések csökkenthetik a rákos megbetegedések, a bőr idő előtti öregedésének, a szürkehályog kialakulásának és más káros hatásoknak a kockázatát.

bőrrák megelőzése nyáron
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Hogyan védekezhetünk a Nap káros sugaraival szemben?

A Nap káros hatásaitól való védelem legjobb módja az expozíció korlátozása és a bőr védelme az alábbi tippek betartásával:

  • bőségesen használjunk széles spektrumú (egyaránt véd az UVA és az UVB sugárzástól) és magas faktorszámú (30 feletti SPF), vízálló napvédő krémet, mellyel 2 óránként, úszás vagy izzadás után újra kenjük be magunkat
  • viseljünk védőruházatot (például hosszú ujjú inget, nadrágot, széles karimájú kalapot és napszemüveget), amikor csak lehetséges
  • 10 és 16 óra között inkább árnyékos helyen legyünk
  • víz és homok közelében legyünk óvatosak, mert visszaverik a káros napsugarakat, növelve a leégés esélyét
  • védjük ajkait legalább SPF 15-tel rendelkező ajakbalzsammal
  • válasszunk olyan napszemüveget, amelyen fel van tüntetve, hogy UV-védelmet nyújt
  • sok vény nélkül kapható és vényköteles gyógyszer növeli a bőr érzékenységét az UV-sugarak iránt, ezért figyelmesen olvassuk el a betegtájékoztatókat.

A nyári hónapokban fokozottabban figyeljünk a bőrünk ellenőrzésére. Ha bármilyen változást, növekedést vagy vérzést észlelünk a bőrünkön, mielőbb forduljunk orvoshoz. A bőrrák korán diagnosztizálva hatékonyan kezelhető.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix