Számos tápanyag segíti az immunrendszer megfelelő működését, ezért a kiegyensúlyozott étrend elengedhetetlen az egészség megőrzéséhez és a fertőzések megelőzéséhez.

A COVID-19 járvány világméretű terjedése és az ezzel összefüggő halálozások jelentős száma összefüggésbe hozható a helytelen életmóddal, amely alacsony fokú gyulladáshoz vezetve nemcsak a krónikus betegségek kockázatát növeli, hanem a fertőzések iránti fogékonyságot és az azokkal kapcsolatos szövődmények gyakoriságát is.

A közelmúltban tudományos kutatások széles körben bebizonyították, hogy a mikrobiota (vagyis a szervezetben élő mikrobák összessége) alapvető szerepet játszik az immunrendszer megfelelő működésében. Valójában kétirányú kölcsönhatás van az életmód, a fertőzés és az immunitás között. Az immunválasz sérül, ha a táplálkozás kiegyensúlyozatlan vagy egészségtelen, mert az étrend befolyásolja az emberek bélflóráját, hajlamosabbá téve őket a különböző fertőzésekre. Ugyanakkor a tápláltsági állapotot súlyosbíthatja a fertőzésre adott immunválasz is.

Számos tápanyag - közvetlenül befolyásolva a bél mikrobiotáját és következésképpen az immunválaszt - az alacsony fokú gyulladás és más krónikus betegségek megelőzésének alapja. Számos táplálkozástudományi szervezet ajánlása szerint a mediterrán (növényi eredetű élelmiszerek és extra szűz olívaolaj használat) és a vegetáriánus vagy vegán étrend a követendő étkezési modell.

immunitás fertőzések étrend vegán vegetáriánus
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

A vizsgálati eredmények azt mutatják, hogy a legtöbb vegetáriánus étrend minden korosztály számára megfelelő táplálékbevitelt biztosít, főleg akkor, ha a mediterrán modellen alapul (gabonafélék, hüvelyesek, zöldségek, gyümölcsök, magvak, diófélék, extra szűz olívaolaj). Fontos azonban figyelemmel kísérni a kulcsfontosságú tápanyagok (fehérjék, B12-vitamin, kalcium, vas, cink, D-vitamin és omega-3 zsírsavak) bevitelét, amelyek nem mindig lehetnek optimális mennyiségben a vegetáriánus étrend egyes típusaiban. Mivel a növényi fehérjék emészthetősége alacsonyabb, mint az állati fehérjéké, célszerű, ha a vegetáriánusok és a vegánok 5-10 százalékkal nagyobb mennyiségű fehérjét fogyasztanak, mint az általános populáció számára javasolt. Emellett figyelemmel kell lenniük a B12-vitamin, a vas, a kalcium és az esszenciális omega-3 zsírsav megfelelő bevitelére.

Az egyéb (például szójatermékek) vagy feldolgozott élelmiszerek (például szejtán, extrudált szója) fogyasztása személyes választás kérdése, nem szükségesek a megfelelő és kiegyensúlyozott vegetáriánus és vegán étrendhez.

Tisztában kell lennünk tehát azzal, hogy az egészséges táplálkozási szokások nem csak az általános egészségi állapotot javítják, hanem segíthetnek csökkenteni a vírusos megbetegedések iránti fogékonyságot is.

Forrás: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/5/2455/htm
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix