A világjárvány idején „fellépő” problémák (pl. határok lezárása, a munkahely elvesztése) fokozták az élelmiszerhiányt és meggyengítették az emberek egészségét.
Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy az 5 év alatti gyermekek és a 18-78 év közötti felnőttek, akiknek kórtörténetében alultápláltság volt, átlagosan jobban szenvedtek el a COVID-19-től, és hosszabb ideig maradtak kórházban, mint azok, akik egészségesen étkeztek. Emellett előfordulhat, hogy a kórházi étkezés sem kellően kiegyensúlyozott (például ellátási zavar vagy a finanszírozás hiánya miatt).
A tajvani RUDN Egyetem kutatói 51 vietnami és indonéz kórház orvosát kérdeztek meg, hogy megtudják, betartják-e a koronavírusos betegek táplálkozására vonatkozó ajánlásokat. Ha pedig nem, akkor vajon mi ennek a fő oka. Az volt a kutatók célja, hogy megértsék, milyen akadályok állnak az orvosok „útjában” a kórházi ellátásra szoruló COVID-19-betegek orvosi táplálkozási terápiájára vonatkozó irányelvek betartásában. Ez különösen fontos, mivel jelenleg nincs specifikus vírusellenes terápia erre a fertőzésre. Emellett szerették volna megérteni az orvosok táplálkozási terápiával kapcsolatos gyakorlati kihívásait és aggodalmait, valamint a táplálkozási irányelvek betartásának prognosztikai lehetőségét a kórházi COVID-19-betegek klinikai kimenetelére vonatkozóan.
Kiderült, hogy az esetek 65 százalékában az egészségügyi dolgozók stresszt tapasztaltak a koronavírusos betegek terápiás táplálékának elrendelésekor, 49 százalékban pedig bizonytalanok voltak a választásban. Emellett az orvosok 45 százaléka nem kapott világos és érthető ajánlásokat, 33 százalékuk pedig költségvetési korlátokra panaszkodott. Ugyanakkor aszerint, hogy az orvosok betartják-e az étrendi ajánlásokat, a RUDN Egyetem kutatói meg tudták jósolni a betegség klinikai kimenetelét a kórházi betegeknél.
Eredményeik azt mutatták, hogy az orvosok számára a táplálkozási irányelvek betartásának fő akadálya a táplálkozási ismeretek hiánya volt, nem pedig az egyetértés hiánya. Ezt az egészségügyi rendszer és az orvosképzés sajátosságai okozzák, és korántsem egyedülálló a világ számos országában.