A COVID-19 járvány a legtöbbünket váratlanul érte, a kormányoknak és intézményeknek pedig gyorsan végre kellett hajtaniuk az új biztonsági szabályokat.
A járvány „időzítése” különösen sajnálatos volt, mert az emberiség csak most kezdett igazán összpontosítani egy másik globális fenyegetésre, amely mára jelentősen romlott: a műanyagszennyezésre.
De hogyan kapcsolódik a COVID-19 járvány a műanyaghulladék problémájához? A koreai egyetemi kutatócsoport egy nemrég megjelent cikkben leírja a műanyagfogyasztás és a hulladékgazdálkodás múltbeli és jelenlegi tendenciáit, és elmagyarázzák a COVID-19 világjárvány e tekintetben kifejtett hatását, valamint azt, hogyan kell reagálnunk ezekre a változásokra.
A műanyagfogyasztás 2020-ban az egekbe szökött a járvány első hónapjaiban, a becslések szerint összesen kétszer annyi műanyaghulladék keletkezett, mint az előző évben. A növekedés jelentős része kizárólag az eldobható termékek (arcmaszkok, kesztyűk, kézfertőtlenítők, stb.) iránti kereslet megugrása miatt következett be. Egy másik oka az élelmiszerek elvitelére és a házhozszállítási szolgáltatások jelentős emelkedésével kapcsolatos, amelyek eldobható csomagolást igényelnek. Mindezek tetejébe számos, a műanyaghulladék csökkentését célzó szabályozási intézkedést és tervet el kellett halasztani vagy visszavonni a járvány idején, „megakasztva” a műanyagszennyezés elleni régóta fennálló globális harcot.
A cikkben a kutatók kiemelik, hogy hosszú távon a jelenlegi műanyaghulladék-kezelési rendszerek önmagukban nem tudnak lépést tartani a hulladékképződés becsült növekedésével, még akkor sem, ha a kapacitást növelik. A kormányoknak új ösztönzőkre és politikákra kell törekedniük a hulladékgazdálkodással kapcsolatban, látva, hogy a jelenlegi stratégiák sajnálatos módon képtelenek megbirkózni az egyszer használatos egyéni védőeszközök növekvő mennyiségével. E célok eléréséhez elengedhetetlen a jobb logisztika, valamint a műanyagok újrafeldolgozására szolgáló új kémiai és mechanikai eljárások. Ami az iparágakat illeti, törekedniük kell arra, hogy elfogadják a legújabb technológiai áttöréseket a fenntarthatóság tekintetében. Végezetül, a fogyasztói oldalon fontos, hogy minél többen alkalmazzák az újrafelhasználást, és lehetőség szerint a műanyagmentes „életmódot” válasszák.