A krónikus migrénben szenvedőknél a megkönnyebbülést gyakran ibuprofen vagy vényköteles gyógyszer eredményezi, de léteznek gyógyszermentes módszerek is.

Az étrend, a tápanyagszint, az alvás minősége és mennyisége, a hidratáció és a stressz a migrén és a fejfájás gyakori kiváltó okai, így ezeket figyelembe véve van négy gyógyszermentes módszer, amelyekkel leküzdhető a krónikus migrénes fejfájás. Ezek az alábbiak:

1. Gyakoribb étkezés

A kisebb mennyiségű, de gyakoribb étkezésekkel a vércukorszint stabil marad, és segít a migrén kezelésében. Próbáljuk meg a mediterrán étrendet követni, amely nagy mennyiségben tartalmaz gyümölcs-, zöldségféléket, babot és sovány fehérjéket (például szabad tartású csirke és pulyka), valamint egészséges zsírokat (vadlazac, diófélék és magvak, olívaolaj, stb.).

migrén mediterrán diéta
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

2. Az étrenddel összefüggő kiváltó okok megfigyelése

Amit megeszünk és megiszunk, az hatással lehet a migrénes fejfájásra. Mérsékelten fogyasszunk koffeint, beleértve a „hagyományos” és a koffeinmentes kávét, valamint – amennyiben lehetséges - vény nélkül kapható és vényköteles gyógyszereket.

Kerüljük az alábbiakat:

  • kínai ételek a bennük gyakran előforduló nátrium-glutamát miatt
  • zsíros, olajban sült ételek
  • húskészítmények a nitráttartalmuk miatt
  • mesterséges édesítőszerek
  • előre csomagolt saláták, borok és szárított gyümölcsök a bennük található szulfit miatt.

Figyeljük, hogy az érlelt sajtok, a csokoládé, az alkohol, valamint az erjesztett és savanyított ételek növelik-e a migrén gyakoriságát.  

3. A tápanyaghiány megelőzése

Migrén esetén a szakorvosnak ellenőriznie kell a táplálkozási hiányállapotokat is.

A legújabb kutatási eredmények szerint kapcsolat van a sejtszintű energiatermelés és a migrén között. A migrén megelőzésében és kezelésében tehát hasznos lehet annak biztosítása, hogy megfelelő mennyiségű CoQ-10-et, különösen a B2-vitamint és a magnéziumot juttassunk a szervezetünkbe.

Az orális fogamzásgátlók és a hormonpótló terápiák is kiválthatják a migrént. Az olyan életmódbeli intézkedések, mint például az egészséges étrend, a rendszeres testmozgás, a fogyás, valamint bizonyos gyógynövények alkalmazása támogathatja a hormonegyensúly és csökkenti a migrén ezen kiváltó okát.

4. Stresszkezelés

A stressz az élet elkerülhetetlen része, az életmód megváltoztatása a stressz kezelése érdekében azonban csökkentheti a migrén és a feszültség okozta fejfájás gyakoriságát és súlyosságát is. A meditáció, a kiropraktika, az akupunktúra és a masszázs terápia jelentősen enyhítheti a migrénes fejfájást.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix