Mindannyian láttunk már olyan filmeket, ahol valaki elájul a sokkoló hír hallatán. De tudta, hogy számos különböző dolog is okozhat ájulást.

Az ájulás átmeneti eszmélet- és izomkontrollvesztés, amelyet az agy alacsony véráramlása okoz. Egyszerűbben fogalmazva, ájulás léphet fel, ha hirtelen leesik a vérnyomása vagy csökken a pulzusa. Ez önmagában nem tekinthető betegségnek, inkább olyan jelnek vagy tünetnek, amely egy mögöttes állapotra utalhat. Bár ritkán, az ájulás életveszélyes betegség, például a szívbetegség előfutára is lehet, éppen ezért az ájulás mielőbbi orvosi kivizsgálást igényel.

Az ájulás leggyakrabban akkor fordulhat elő, ha a szervezet túlreagál bizonyos kiváltó tényezőkre az erek tónusának és a vérnyomásnak az agy által közvetített változásaival. Ilyen lehet a hosszan tartó állás, a kiszáradás, a vér látványa, az érzelmi trauma, a stressz, a vérvétel, a testi sérüléstől való félelem vagy a megerőltetés (például székletürítés). Amennyiben ezek miatt következik be, olyan figyelmeztető jeleket tapasztalhat, mint a szédülés, a fejfájás, a hányinger, az izzadás, a meleg érzés, valamint látás- és/vagy hallásváltozások. Ha ezeket észleli, üljön vagy feküdjön le.

ájulás elájulás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Mikor kell aggódni az ájulás miatt?

Míg az időnkénti ájulás „ártalmatlan”, ha idősebb és bizonyos kockázati tényezőkkel rendelkezik, a gyakori ájulás veszélyes szívproblémát (például szívritmuszavar) jelezhet. A 60 év felettiek nagyobb valószínűséggel ájulnak el szívvel kapcsolatos okok miatt, mint a fiatalabbak. Például nem szokatlan, hogy túl sok vérnyomáscsökkentőt vesz be, ami miatt a nyomás túl alacsonyra esik.

Miért gyakoribb az ájulás nyáron?

Amikor magas a hőmérséklet és több a szabadtéri tevékenység, gyakrabban fordulhat elő ájulás a túlmelegedés és a kiszáradás miatt. Annak ellenére, hogy az ájulás meglehetősen gyakori, és a legtöbb esetben semmi ok az aggodalomra, a figyelmesség és tudatosság – különösen a nyári hónapokban – életeket menthet.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.