A fa füstje milliónyi apró részecskét tartalmaz, amelyek a füstöt belélegezve a tüdő minden léghólyagocskájáig eljuthatnak.

A füst okozta irritáló tüneteket – égő, szúró érzés a szemekben, orrfolyás és köhögés – valószínűleg már mindannyian megtapasztaltuk. Ezek a tünetek a legtöbb ember esetében csak rövid ideig tapasztalhatók, de a krónikus légzőszervi megbetegedésekben (például asztma, COPD) szenvedők számára a füst belélegzése veszélyes és fulladást okozhat.

De nem a füst az egyetlen egészségkárosító tényező, amelyet kerülni kell. Maga a hő is káros. A forró levegő belélegzése nagyobb károkat okozhat az alsó légutakban, mint a füst belélegzése. Ha erős forróságot érzünk a kezünkön vagy az arcunkon, ez egyértelműen arra utal, hogy a belélegzett levegő túl forró, és el kell távolodnunk a tűztől.

grillszezon tüdőkárosodás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Az alábbi módokon védhetjük meg a tüdőnket és tehetjük biztonságosabbá a szabadtéri sütögetés szezonját:

  • Csak kezeletlen fát használjunk. A legjobb az olyan fa, amit szárazon tartottak, mivel ezáltal csökkenhet a tűz által termelt füst mennyisége. Az építkezésekről származó, vasúti összekötő, stb. fák mérgező vegyszereket (például arzén) tartalmazhatnak, ráadásul nem biztonságos az égésük.
  • Kerüljük a „gyártott” rönkökkel. Ezek általában fűrészporból és viaszból vagy hasonló anyagokból készülnek. Lehet, hogy kevesebb füstöt termelnek, mint a hagyományos tűzifák, de ez nem teszi biztonságosabbá a füstöt. Sok összetevőt tartalmazhatnak, és lehetetlen megjósolni, hogy a tüdőnk hogyan reagál.
  • Válasszunk szélcsendes napot. Ha erősebben fúj a szél, akkor valószínűleg jó ötlet egy másik napon grillezni.
  • Mind a tűz, mind a rönkök legyenek kicsik. A kisebb tüzek melegebben, irányíthatóbbak és kevesebb füsttel égnek.
  • Oktassuk a gyermekeket is a tűzbiztonságra. A gyermekeknek a felnőttek útmutatására és szoros felügyeletre van szükségük a tűz körül.
  • A tűz begyújtásához ne használjunk benzint vagy más „gyorsítót”. Ezek hirtelen nagyobb lánggal éghetnek, amelyet nem könnyű irányítani. Emellett pedig méreganyagokat is felszabadíthatnak. Válasszunk inkább kisebb faágakat vagy kockákat, amelyek engedélyezettek a tűz begyújtására.
  • Tartsunk a közelben egy vödör vizet vagy tömlőt, felkészülve arra az eshetőségre is, ha a lángok elterjednek. Célszerű szem előtt tartani a légzési károsodás lehetőségét, és ennek megfelelően védeni magunkat.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix