A különböző, életveszélyes agresszorok fenyegetései stresszt okoznak. Az ilyenek ugyan manapság ritkák, de ez nem azt jelenti, hogy az életünk mentes a stressztől.

Éppen ellenkezőleg, valószínűleg sok követelménynek kell eleget tennünk szinte minden nap, beleértve a munkahelyi terheket, a számlák befizetését és a családról való gondoskodást. A testünk ezeket az úgynevezett kisebb gondokat fenyegetésként kezeli. Ennek eredményeként úgy érezhetjük, mintha folyamatosan támadás érne bennünket. De nem kell hagynunk, hogy a stressz irányítsa az életünket.

A természetes stresszreakció megértése

Ha észlelt fenyegetéssel szembesülünk (például egy nagyméretű kutya ugat ránk a reggeli séta során), a hipotalamusz, egy kis régió az agy tövében, riasztórendszert indít el a testben. Idegrendszeri és hormonális jelek kombinációján keresztül ez a rendszer felszólítja a vesék tetején található mellékveséket, hogy felszabadítsák a hormonok hullámát, beleértve az adrenalint és a kortizolt.

Az adrenalin növeli a pulzusszámot és az energiaellátást, valamint emeli a vérnyomást. A kortizol, az elsődleges stressz hormon, növeli a cukrok (glükóz) szintjét a véráramban, fokozza az agy glükózfelhasználását és növeli a szöveteket helyreállító anyagok elérhetőségét. A kortizol visszaszorítja azokat a funkciókat is, amelyek nem lényegesek vagy károsak lennének a „harci” helyzetben. Megváltoztatja az immunrendszer reakcióit, és elnyomja az emésztőrendszert, a reproduktív rendszert és a növekedési folyamatokat. Ez a komplex természetes riasztórendszer kommunikál az agyi régiókkal is, amelyek irányítják a hangulatot, a motivációt és a félelmet.

stressz olvasás
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Amikor a természetes stresszreakció nem enyhül

A test stressz-reakció rendszere általában önkorlátozó. Amint egy észlelt fenyegetés elmúlt, a hormonszint normalizálódik. Az adrenalin és a kortizol szintjének csökkenésével a pulzus és a vérnyomás visszatér az alapszintre, és más rendszerek folytatják rendszeres tevékenységüket.

Amikor azonban a stresszorok mindig jelen vannak, ez a harc vagy menekülés reakció „bekapcsolva” marad. A stressz-válasz rendszer hosszú távú aktiválása, valamint a kortizol és más stresszhormonok túlzott expozíciója megzavarhatja a szervezet szinte minden folyamatát. Ez számos egészségi probléma (például szorongás, depresszió, emésztési problémák, fejfájás, izomfájdalom, szívbetegségek, stroke, magas vérnyomás, alvási problémák, elhízás) fokozott kockázatával jár.

Ezért olyan fontos megtanulni az egészséges stressz-kezelési módszereket, beleértve az alábbiakat:

  • egészséges táplálkozás, rendszeres testmozgás és sok alvás
  • olyan relaxációs technikák gyakorlása, mint a jóga, a mély légzés, a masszázs vagy a meditáció
  • napló vezetése és írás a gondolatainkról vagy arról, amiért hálásak vagyunk az életben
  • hobbik, például olvasás, zenehallgatás
  • egészséges barátságok előmozdítása, valamint rendszeres beszélgetés a barátokkal és a családdal
  • olyan módszerek megtalálása, amelyek bevonják az életünkbe a humort és a nevetést, például vicces filmek nézése
  • önkéntesség
  • az otthon és a munkahelyen megvalósítandó feladatok megszervezése és rangsorolása, valamint a nem szükséges feladatok eltávolítása.

Érdemes kerülni a stressz kezelésének egészségtelen módjait, mint például alkoholfogyasztás, dohányzás, kábítószerezés vagy túlzott táplálékbevitel.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Kinek lehet ideális háziállat a kaméleon?

A vidám kinézetű, különleges mozgású hüllők mindenkit elvarázsolnak, viszont tartásuk több nehézségbe is ütközik, ezért nem mindenkinek ajánlottak!