A testünk gyakran a mentális stressz jeleit mutatja, még akkor is, ha ezt nem ismerjük el. Érdemes megismerni a stressz fizikai jeleit és a leghatékonyabb kezelési módokat.

Alvásproblémák

Amikor a mellékveséink túlzottan stimulált állapotban vannak a krónikus, hosszan tartó stressznek köszönhetően, a kortizolszintünk kiegyensúlyozatlanná válik. A krónikus stressz hatására a kortizolszint reggel a legalacsonyabb, majd éjszaka megemelkedik. Emiatt reggel fáradtan ébredünk, este pedig nem tudunk elaludni. Amikor ez megtörténik, szervezetünk gyakran olyan „finomságokat” kíván, amelyek valójában nem túl egészségesek (például egy krémes sütemény a délután közepén). Hiába engedünk a kísértésnek, továbbra is fáradtnak fogjuk magunkat érezni. A belső ritmus visszaállítása érdekében javasolt, hogy minden este ugyanabban az időben feküdjünk le. A jóga vagy a meditáció is ajánlott a stressz és a kortizolszint egyensúlyának helyreállítására.

Gyomoridegesség

Ez az érzés azért következik be, mert amikor a stressz erősen érzelmi jellegű, a „rossz” baktériumok könnyebben elszaporodnak, mint a „jó” baktériumok, így egészségtelen mikrobiom jön létre. A stressz veszélyeztetheti a bélrendszer permeabilitását, utat teremtve a méreganyagok átjutásához, és ezáltal gyulladást okozhat. Amikor ez megtörténik, emésztési nehézségek, irritábilis bél szindróma és még sok más emésztőszervi betegség alakulhat ki. Kezelése érdekében az étrendi módosítások javasoltak kiindulópontként. A teljes, tápanyagban gazdag élelmiszerek fogyasztása javítja a mikrobiomot. A jó probiotikumok és az emésztőenzimek kiegészítő támogatása biztosíthatja, hogy a bél egészséges maradjon és a tápanyagok megfelelően felszívódjanak.

stressz
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Szapora szívverés

A stressz miatt az izmainktól, az agyunktól, a szívünktől és az ereinktől kezdve a májunkig, a veséinkig, a verejtékmirigyeinkig és az emésztőrendszerünkig minden éber állapotba kerül. „Küzdj vagy menekülj” hormonok szabadulnak fel a vérnyomás, a pulzusszám, az izomfeszülés és a légzés növelésére. Ahogy az adrenalinszintünk emelkedik, a szívünk kihagyhat egy ütemet vagy túlzottan doboghat. Stresszes helyzetben engedélyezzünk magunknak egy kis időt a pihenésre.

Koncentrációs probléma

Amikor stresszesnek érezzük magunkat, az elménk nehezen fog összpontosítani. Ennek az az oka, hogy testünk szorongásos állapotba kerül, ami minden olyan funkció leállását veszélyezteti, amelyek az azonnali túléléshez nem szükségesek. A tünetek enyhítésére egy meditációs alkalmazás használata javasolja, amely megtanítja a mélylégzési technikákat.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Hogyan rontja el az esti rutin a baba alvását?

A PEACE alváscoaching harmadik lépése az esti rutinnal foglalkozik. Az esti rutin az a néhány dolog, amit a babával szoktatok csinálni lefekvés előtt, általában a vacsora és az altatás között. Praktikus okokból beletartozik a fürdetés, pelenkacsere, pizsamába bújás, és kortól, szokásoktól függően a fogmosás, az utolsó esti szoptatás, pólyázás.