A stressz minden életkorban az élet normális része, de a gyermekek és a kamaszok esetében egyre gyakoribb ez a pszichés probléma.

A krónikus stressz hozzájárulhat a fizikai és mentális egészségi problémák hosszú listájához. A hosszan tartó stressz magas vérnyomást okozhat, gyengítheti az immunrendszert, és hozzájárulhat olyan betegségekhez, mint például az elhízás és a szívbetegségek. Ez pedig olyan mentális problémákhoz is vezethet, mint a szorongás és a depresszió, amelyek egyre gyakoribbak a fiatalok körében.

Stresszforrások kisgyermekeknél

A kisgyermekeknél az otthoni feszültség a leggyakoribb stresszforrás. A gyermekeknél pszichés problémákat okozhat a családi viszály vagy a válás, de a nagyobb változások (például új testvér, új mostohaszülő, költözés, iskolaváltás) is nehézség lehet a számukra.

Stresszforrások serdülőknél és tizenéveseknél

Ahogy a gyermekek nőnek, a stresszforrások is bővülnek. A tizenéveseket nagyobb valószínűséggel stresszelik az otthonon kívüli események vagy helyzetek (iskola, beilleszkedés, párkapcsolat, stb.), mint a kisgyermekeket.

tinédzserkori stressz
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Hogyan ismerhetők fel a stressz jelei?

A fiatalkori stressz jelei többféleképpen is megjelenhetnek:

  • ingerlékenység és harag
  • viselkedésbeli változások – például egy fiatal gyermek, aki korábban aktív volt, most nem akarja elhagyni a házat
  • alvászavar - állandó fáradtság, több alvás, nehezen tud elaludni éjszaka, stb.
  • feladatok elhanyagolása
  • az étkezési szokások megváltozása – például túl sok vagy túl kevés étel fogyasztása
  • testi tünetek - gyakoribb fej- vagy hasfájás.

Stresszkezelési lehetőségek

A stresszorokkal való szembesülés az élet ténye, mind a gyermekek, mind a felnőttek számára. Az alábbi módszerek azonban segíthetnek enyhíteni a stresszt:

  • Az alvás elengedhetetlen a testi és érzelmi jóléthez. A szakértők 9-12 óra alvást javasolnak a 6-12 éves gyermekeknek. A tizenéveseknek 8-10 órányi alvásra van szükségük éjszaka.
  • A fizikai aktivitás nélkülözhetetlen stresszoldó tevékenység. Naponta legalább 60 perces testmozgás ajánlott a 6-17 éves gyermekek számára.
  • Ha a gyermek megbízható felnőttel beszél a stresszes helyzetekről, az segíthet abban, hogy a problémáit más szemszögből helyezze és megtalálja a számára ideális megoldásokat.
  • Ahogyan a felnőtteknek, a gyermekeknek és a tinédzsereknek is időre van szükségük ahhoz, hogy aktívan vagy passzívan pihenjenek (építőkockákkal való játék, zenehallgatás).
  • A természetben eltöltött idő hatékony módszer a stressz enyhítésére és az általános közérzet javítására.
  • Az írásbeli kifejezés (például a pozitív érzések leírása) segíthet csökkenteni a szorongás és a depresszió tüneteit.
Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix