Érezte már úgy, hogy nem elég jó ahhoz, hogy elvégezze azt a munkát, amelyre felvettek – és a főnöke erre bármelyik pillanatban rájönhet?

Nem számít, mennyi bizonyíték van arra, hogy sikeresek vagyunk a munkánkban és a kapcsolatainkban, sokan közülünk azt a hamis hiedelmet vallják, hogy valójában nem olyan tehetségesek vagy okosak, mint ahogy azt mások hiszik. Ezt hívják imposztor-szindrómának vagy csaló jelenségnek. Ez nem diagnózis vagy orvosi probléma, hanem egy gondolkodási minta, amely önbizalomhiányhoz, negatív gondolatokhoz és elszalasztott lehetőségekhez vezethet. Könnyen ördögi körré alakulhat, ami súlyosan negatív következményekkel jár. De ennek felismerése és a túllépéshez szükséges módszerek meggátolhatják, hogy a saját útjába álljon. Érdekes módon gyakran a perfekcionisták azok, akik leginkább csalóknak érzik magukat – köztük sok orvos, ügyvéd, akadémikus és híresség.

imposztor szindróma
Forrás: Shutterstock / PuzzlePix

Az imposztor szindróma tünetei

Az imposztor szindróma legjellemzőbb tünetei a következők:

  • szerencse vagy egyéb okok beszámítása bármilyen sikerért
  • félelem attól, hogy kudarcnak tekintik
  • érezni, hogy a túlmunka az egyetlen módja annak, hogy megfeleljen az elvárásoknak
  • figyelemre vagy szeretetre méltatlanság érzése
  • a teljesítmények lekicsinyítése
  • visszatartás az elérhető célok elérésétől.

Az önbizalomhiány érzése sok félelmet, szorongást és stresszt gerjeszthet. A tanulmányok azt sugallják, hogy az imposztor szindróma a munkahelyi teljesítmény és a munkával való elégedettség csökkenéséhez vezethet, miközben növeli a kiégést. A szorongással és a depresszióval is összefüggésbe hozható.

Hogyan lehet legyőzni az imposztor szindrómát?

Az imposztor-szindróma leküzdése a saját lehetőségeinek a felismerésével és az eredmények felvállalásával kezdődik. Emellett a szakorvosoknak a következő javaslatai vannak:

Különítse el az érzéseket a tényektől - ismerje fel, hogy attól, hogy ezeket gondolja, még nem feltétlenül igazak.

Vegye tudomásul az eredményeit - azokban a pillanatokban, amikor kevesebbnek érzi magát, hasznos lehet, ha emlékezteti magát a sikereiről.

Hagyja abba az összehasonlítást - összpontosítson a saját eredményeinek a mérésére ahelyett, hogy másokéhoz hasonlítaná azokat.

Beszélj másokkal - néha egy jó beszélgetés valakivel, aki ismeri és támogatja, segíthet ráébredni arra, hogy a csaló érzései normálisak, de egyben irracionálisak is.

Beszéljen egy terapeutával - segíthet felismerni az imposztor szindrómához kapcsolódó érzéseket, és új viselkedési formákat kialakítani, amelyekkel túlléphet rajtuk.

Borítókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix
 
Neked ajánljuk

Mit érdemes enni a hőhullámok enyhítésére?

Óvatosan válassza meg az elfogyasztandó ételeket, hogy segítségükkel enyhítse a menopauza alatti hormonális ingadozásokat és hőhullámokat.